به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، یک فعال بازار خودرو به ارزیابی تأثیرات طرح های فروش خودرو بر بازار و قیمت خودرو پرداخت.
کاظم محمدی نیکخواه در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: کنترل بازار خودرو با طرح های فروش و قرعه کشی این سؤال را در اذهان عمومی ایجاد می کند که چرا خودرو باید به این شکل بین مردم توزیع شود. بنابراین موانعی که برای خرید خودرو در طرح های فوق العاده در نظر گرفته شده نشانگر کمبود عرضه خودرو بوده و زمانی که نسبت تقاضا بیش از عرضه باشد، تلاطم در بازار خودرو به وجود خواهد آمد.
وی درباره تأثیر اقدامات نظارتی بر کاهش حضور دلالان در بازار خودرو گفت: در بازار خودرو دلالی حضور ندارد زیرا خودروسازان حدود دو سال است که خودرو کارتکسی به نمایندگی ها تحویل نمی دهند. خریداران خودرو افرادی هستند که برای جذب نقدینگی خود اقدام به خرید خودرو کرده اند و به دلیل نوسانات قیمت دلار تمایلی به فروش آن ندارند.
این فعال بازار خودرو درباره قیمت خودرو در بازار آزاد تشریح کرد: طرح های پیش فروش موجب عدم انجام معامله در بازار خودرو شده به همین دلیل قیمت مشخصی در بازار وجود نداشته اما هنوز در ذهن فروشندگان قیمت حبابی موج می زند. این در حالی است که تقاضایی وجود ندارد و متقاضیان در انتظار کاهش قیمت ها به سر می برند و این امر نظم بازار را بر هم زده و موجب بلاتکلیفی و عدم ثبات بازار خودرو شده است.
نیکخواه در پاسخ به این پرسش که چرا علی رغم اعلام شورای رقابت هنوز قیمت خودرو در بازار آزاد با نرخ ۱۰ درصد سود بیش از قیمت کارخانه به فروش نمی رسد، گفت: اجرای این قانون می بایست از محل توزیع خودرو که نمایندگی ها هستند آغاز شود و با عرضه تعداد مشخصی خودرو به نمایندگی ها از آنان بخواهند که خودرو را ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه به فروش برسانند اما فردی که یک خودرو دارد را نمی توان مجاب به این امر کرد و چنین قانونی عملاً امکان پذیر نیست.
وی ضمن اینکه راهکار مؤثر برای کاهش فاصله قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار آزاد را افزایش عرضه خودرو دانست، گفت: تنها عرضه خودرو است که می تواند میزان تقاضا را به خود نزدیک کند. در طرح های پیش فروش خودرو حدود ۵ میلیون متقاضی با عرضه ۲۵ هزار دستگاه خودرو وجود دارد. حال با توجه به این موضوع چه کسی می خواهد این میزان فاصله بین عرضه و تقاضا را پر کند. بنده معتقدم با وجود نقدینگی در دست مردم تقاضا همچنان برای خرید خودرو وجود دارد بنابراین می بایست مشکل عرضه را رفع نماییم.
این فعال بازار خودرو در پایان بیان کرد: سیاست های فروش خودرو از جمله قرعه کشی راهکار مناسبی برای کنترل این صنعت نبوده چرا که عواقب آن بیش از مزایایش است. همچنین شرایط قید شده برای خرید خودرو موجب فرصت طلبی افراد سودجو برای استفاده از کد ملی دیگران شده و همین امر عواقب بسیاری خواهد داشت. ضمن اینکه تلاطمی که در بازار خودرو است در بازار مسکن، لوازم خانگی، طلا و … نیز وجود دارد و این امر نشان از اقتصاد بیمار در کشور دارد و می بایست این مشکلات را به صورت ریشه ای حل و فصل کرد. بنابراین به اعتقاد بنده با افزایش تولید، تخصیص ارز و افزایش ارزش پول ملی می توان اقتصاد کشور را بهبود بخشید و در بخش صنعت نیز مسیر درستی را طی کرد.
کنترل بازار خودرو در گرو افزایش عرضه است
یک فعال بازار خودرو به ارزیابی تأثیرات طرح های فروش خودرو بر بازار و قیمت خودرو پرداخت.
لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=1568