خودروسازان امسال دوباره زیان می‌کنند؟ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

خودروسازان امسال دوباره زیان می‌کنند؟

  • کد خبر : 3559
  • ۰۷ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۱۵
خودروسازان امسال دوباره زیان می‌کنند؟

یک کارشناس حوزه خودرو گفت: اگر خودروسازان بتوانند با این وضعیت ادامه دهند و تا آخر سال ۱ میلیون خودرو تولید کنند ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر به زیان رسمی آن‌ها اضافه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از گیترش نیوز، این روزها وضعیت بازار خودرو نسبت به قبل شده و تفاوت اساسی در این است که یک سری قرعه کشی صورت گرفته و شرایط فروش خودروسازان تغییر کرده است. اما آیا این تغییر روش فروش تاثیر مثبتی بر بازار خودرو داشته است؟ برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌و‌گویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

کاکایی در ابتدا اظهار کرد: اصل ماجرای قرعه کشی برای یک کار غلط است. تولید ما پایین آمده و ریال تضعیف شده است درهمین حین قیمت همه کالاها از جمله فولاد، پلاستیک و … روبه افزایش است. قیمت‌گذاری غلط نیز صورت گرفته که البته باید گفت لزوما قیمت‌گذاری دستوری اشتباه نیست. آنقدر این قیمت‌گذاری پایین است که خودروساز به صورت مستقیم روی هر محصول ۳۰ میلیون تومان ضرر می‌کند. در حال حاضر نیز با قیمتی که گذاشته شده و همچنین با توجه به تورم در قیمت مواد اولیه باز هم خودروسازان به صورت متوسط ۳۰ میلیون تومان زیان می‌کنند. وزیر قبلی از بهمن ماه ۹۷ جلوی تغییر قیمت خودرو را گرفت و ضرر خودروسازان ادامه پیدا کرد.
زیان دوباره خودروسازان در ۹۹
وی ادامه داد: اگر خودروسازان بتوانند با این وضعیت ادامه دهند و تا آخر سال ۱ میلیون خودرو تولید کنند ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر به زیان رسمی آن‌ها اضافه می‌شود. ما به جای این که مشکلات تولید را حل کنیم و دلیل بالا درآمدن قیمت را پیدا کنیم مدیران عامل را عوض می‌کنیم و دستورالعمل‌های مختلف تصویب می‌شود. هنوز مشکل گمرکی برای تولیدکنندگان داریم و حل نشده است. با جلسه گذاشتن و حرف زدن مشکلات حل نخواهد شد.
این کارشناس حوزه خودرو افزود: قیمت‌گذاری خودرو نیز به صورتی انجام شده که یک سرمایه‌گذاری به شدت سودآور خواهد بود. به عنوان مثال یک پژو پارس برنده شوید ۱۰۰ میلیون تومان روی آن سود می‌کنید. قرعه‌کشی حل نادرستی برای یک صورت مسئله نادرست است. در بازار تا زمانی که شرایط اقتصادی لازم فراهم نشود آرام نخواهد شد. باید خودرو به دست مردم برسد.
وی در خصوص تغییر قیمت خودرو بیان کرد: ظاهرا سیاست‌مدارن و دولت‌مردان به این نتیجه رسیده‌اند که باید قیمت‌ها تصحیح شود و اجرای این روش امکانپذیر نیست. اما متاسفانه فضایی که در افکار عمومی وجود دارد آمادگی لازم را ندارد و بحث‌هایی بین سیاست‌مداران است و شجاعت برای تغییر قیمت‌ها نیست.
اهمیت توجه به جهش تولید 
کاکایی ادامه داد: در قرعه کشی قبلی قیمت‌ها قطعی بود اما در سری جدید قیمت‌ها دقیق مشخص نیست. در پیش فروش‌ها فرد خودرویی را ثبت‌نام می‌کند اما نمی‌داند که با چه قیمتی تحویل می‌گیرد و این مورد نیز غیرقانونی است. وقتی تورم ۲ رقمی داریم و پیش‌بینی این است که تا آخر سال ۴۰ درصد تورم خواهیم داشت و اگر آن را فصلی نیز در نظر بگیریم در هر فصل قیمت‌ها ۱۰ درصد بالا می‌رود. درآمدهای نفتی دولت به شدت افت کرده و از طرف دیگر مقام معظم رهبری اعلام کردند که به جهش تولید نیاز داریم. اما دولتمردان به جای تولید به فکر کنترل بازار هستند. اگر کارهایی که انجام شده درست بود باید به بازار خودرو آرامش باز می‌گشت اما با یک رکود کامل در حال حاضر مواجه شده‌ایم. در نتیجه به جای این که بازار کنترل شود تولید پایین خواهد آمد. حجم پولی ما در حال بالا رفتن است و تقاضا در حال افزایش است اما به دلیل تولید پایین آرامش بازار به هم می‌ریزد.
وی در پایان اظهار کرد: امروز ما بسیاری از ساختارها را برای جهش تولید داریم و تنها لازم است که به جای سیاسی نگری به صورت اقتصادی به قضایا نگاه کنیم. خودروسازی ما پتانسیل جهش دارد چراکه به لحاظ فناوری بسیاری از موارد را به دست آوردیم. البته ایجاد زیرساخت نیاز به پول و تمرکز دارد اما به دلیل قوانین متناقض گوناگون با مشکل مواجه هستیم.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=3559

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰