اصلاح قیمت خودرو در انتظار تایید نهایی - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

اصلاح قیمت خودرو در انتظار تایید نهایی

  • کد خبر : 8659
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
اصلاح قیمت خودرو در انتظار تایید نهایی

اصلاح قیمت خودروها بر اساس تازه ترین آمار تورم موجود در صنعت خودرو در حالی در دستور کار قرار گرفته که بر اساس برنامه ریزی های پیش بینی شده قرار است، منطقی شدن قیمت ها در دستور کار قرار گیرد که این امر به معنای افزایش قیمت خودرو نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از خودروکار، از آن جا که بر اساس تازه ترین ستاد تنظیم بازار، خودروسازان قادر خواهند بود با ارایه مستندات هر سه ماه یکبار درخواست افزایش و اصلاح قیمت ها را مطرح کنند، زمزمه ها حاکی از آن است که پس از اعلام تورم بخشی خودرو از سوی بانک مرکزی در هفته های گذشته، خودروسازان در حال آماده سازی مستندات خود برای اصلاح دوباره قیمت ها بر اساس تورم سال ۹۸ هستند.
این در شرایطی است که قیمت ها در بازار آزاد همچنان روند افزایشی دارد و تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار یکی از گزینه های تعیین قیمت های جدید خودرو است. اما مسئولان وزارت صمت و همچنین خودروسازان موافق تعیین قیمت در حاشیه بازار نیستند چرا که منطقی کردن قیمت با هدف جلوگیری از ضررو زیان خودروسازان را راهبرد جدید تعیین قیمت در صنعت خودرو عنوان می کنند. بدون شک منطقی کردن قیمت ها همراه با رشد خواهد بود اما میزان این رشد هنوز مشخص نیست.
در همین حال مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع به تازگی رویکرد وزارت صمت را در خصوص قیمت گذاری خودروها اعلام و تاکید کرده که این وزارتخانه با تعیین قیمت در حاشیه بازار به شدت مخالف بوده و تنها به دنبال منطقی کردن قیمت ها است.
وی در خصوص آخرین وضعیت اصلاح قیمت ها در صنعت خودرو می گوید: بررسی قیمت های خودروسازان از سال ۹۷ تا پایان خردادماه امسال نشان از شیب صعودی بسیار ملایم قیمت های خودروسازان دارد در همین حال قیمت های اعلامی از سوی شورای رقابت نیز سه ماهه بوده و مقرر شد تا با بررسی تورم بخشی و بازنگری در قیمت نهاده های تولید و تاثیر آن بر قیمت تمام شده، نسبت به منطقی سازی قیمت ها اقدام شود.
نیارکی در پاسخ به این که با این روند احتمال افزایش قیمت ها در تابستان وجود خواهد داشت، اظهار می کند: هم اکنون اطلاعات در حال بررسی بوده اما تاکنون گزارش مربوطه استخراج نشده است ضمن آن که هدف اصلی منطقی سازی قیمت بوده و این امر در دستور کار قرار دارد و منطقی کردن به معنای افزایش قیمت ها نخواهد بود.
معاون وزیر صمت در خصوص افزایش قیمت خودروها در بازار تصریح می کند: افزایش قیمت این روزهای خودرو در بازار ناشی از افزایش نرخ ارز است و آن دسته از افرادی که به خودرو به چشم کالای سرمایه ای نگاه می کنند، قیمت های پیشنهادی خود را با نرخ ارز منطبق می کنند که امیدواریم با تلاش های بانک مرکزی در مدیریت تقاضای ارز و تثبیت نرخ آن در روزهای آینده، همچنین افزایش تیراژ و عرضه خودروسازان، متعادل سازی قیمت ها در بازار را شاهد باشیم. وی ادامه می دهد: با برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز و افزایش شمارگان تولید خودروسازان، به زودی متعادل‌سازی قیمت‌ها در بازار را شاهد خواهیم بود.
از آن جا که تعیین قیمت های جدید اعلام شده در اردیبهشت ماه بر اساس تورم سال ۹۷ خودروسازان بوده به نظر می رسد که با بررسی تورم سال ۹۸ و همچنین سه ماهه سال جاری و همچنین افزایش نهاده های تولید و مواد اولیه که شاهد چند برابری قیمت ها بوده، شاهد افزایش دوباره قیمت ها باشیم. هرچند که به گفته معاون وزیر صمت اصلاح به معنای افزایش نیست اما تورم موجود در صنعت خودرو گزینه دیگری جز افزایش قیمت نخواهد بود.حال باید دید پس از ارایه مستندات، سرنوشت قیمت خودرو به کجا خواهد رسید.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=8659

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰