اتصال ایران به دریای مدیترانه با اجرای راه آهن شلمچه-بصره-لاذقیه - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

اتصال ایران به دریای مدیترانه با اجرای راه آهن شلمچه-بصره-لاذقیه

  • کد خبر : 9712
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۳۴
اتصال ایران به دریای مدیترانه با اجرای راه آهن شلمچه-بصره-لاذقیه

با اجرای راه آهن شلمچه-بصره، ایران به کشور عراق و در ادامه با اتصال به بندر لاذقیه، به کشور سوریه و دریای مدیترانه و سپس بازارهای اروپایی متصل شود، این مسئله نشان می دهد که اهمیت راه آهن مذکور برای کشورمان بسیار بالا است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، مجتبی یوسفی – عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ضرورت اجرای هر چه سریع تر پروژه خط ‌آهن شلمچه-بصره، گفت: در شرایط کنونی موضوع ترانزیت کالا و مسافر یکی از محورهای اساسی برای درآمدزایی کشورها است، به طوری که بسیاری از کشورهای اروپایی که فاقد درآمدهای نفتی و معدنی هستند، اما با توسعه بخش ترانزیت خود، به درآمدهای گسترده ای رسیده اند. در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز برنامه ریزی کلانی برای توسعه شبکه های ترانزیتی صورت گرفته است.

با برنامه ریزی غلط در حوزه ترانزیت، فرصت ها را از دست داده ایم
نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عملکرد مثبت کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوزه ترانزیت کالا نشان می دهد که ما در این عرصه با برنامه ریزی غلط، فرصت ها را از دست داده ایم. یکی از ظرفیت های کنونی کشور در حوزه ترانزیتی، محور شلمچه-بصره است.
وی گفت: با اجرای راه آهن شلمچه-بصره، ایران به کشور عراق و در ادامه با اتصال به بندر لاذقیه، به کشور سوریه و دریای مدیترانه و سپس بازارهای اروپایی متصل شود، این مسئله نشان می دهد که اهمیت راه آهن مذکور برای کشورمان بسیار بالا است.
یوسفی ادامه داد: حمل و نقل ریلی جزء ارزان ترین حمل و نقل ها در دنیا محسوب می شود، از طرف دیگر یکی از مولفه های اصلی در برتری محورهای لجستیکی، بخش صرفه جویی در زمان است، در شرایط کنونی چین به دنیا سرمایه گذاری در بندر گوآدر پاکستان برای انتقال کالا از این طریق به مدیترانه و کشورهای اروپایی است، حال باید به این مسئله توجه کرد که مدت زمان انتقال کالا از مسیر راه آهن شلمچه-بصره- لاذقیه حدود سه روز است، اما ترانزیت کالا از مسیر بندر گوآدر به آن منطقه حدود ۹ روز طول می کشد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: قطعا اگر از فرصت های کنونی برای توسعه بخش های ترانزیتی کشور استفاده نشود، عملا کشورمان از رقابت تجاری در حوزه ترانزیت باز خواهد ماند و رقبای ما تلاش خواهند کرد که برنده بازار بسیار جذاب شوند.
برای اجرای راه آهن شلمچه-بصره- لاذقیه باید از ظرفیت سرمایه های مردمی بهره برد
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر من برای اجرای راه آهن شلمچه-بصره- لاذقیه باید از ظرفیت سرمایه های مردمی با استفاده از انتشار اوراق مشارکت بهره برد، زیرا دولت اعتبار کافی برای اجرای این پروژه را ندارد.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=9712

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰