۲ محصول سایپا به استاندارد یورو۵ ارتقا یافتند - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

۲ محصول سایپا به استاندارد یورو۵ ارتقا یافتند

  • کد خبر : 9784
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
۲ محصول سایپا به استاندارد یورو۵ ارتقا یافتند

سایپا اعلام‌کرد: ‌متخصصان این گروه خودروسازی موفق شدند ضمن کاهش مصرف سوخت دو محصول ساینا و کوییک، با ارتقای سیستم کنترل موتور به استاندارد آلایندگی یورو۵ برسند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، معاون تحقیق و توسعه مگاموتور افزود: همزمان با اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در محصولات خانواده ساینا و کوییک، اقدامات اساسی برای ارتقاء و به‌روزرسانی موتور M۱۵ انجام شد.
M۱۵ پیشرانه‌ای است که بر روی تیبا، ساینا و کوییک نصب شده و با حجم ۱۵۰۳ سی‌سی، ۸۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر تولید می‌کند. پیشرانه M۱۵ سایپا از فناوری بسیاری قدیمی برخوردار است و در دنیای امروزی خودرو با چهار سیلندر و هشت سوپاپ طراحی شده است. همین فناوری پایین سبب شده تا پیشرانه ۱.۵ لیتری M۱۵ جز موتورهای قدیمی و کم‌بازده در کشور شناخته شود.
«بابک حجری» اظهارداشت: برای اینکه بتوانیم از نسل جدید سیستم‌های کنترل الکترونیک موتور استفاده کنیم لازم بود موتور به جای دریچه گاز مکانیکی و استپر موتور، به سیستم دریچه گاز الکترونیکی مجهز شود که این اقدام انجام شد.
وی ادامه‌داد: علاوه بر این، استفاده از نسل جدید ECU های (کامپیوتر خودرو) ۳۲ بیت به جای ۱۶ بیت نیز در دستور کار قرار گرفت و اجرا شد.
حجری با تاکید بر اینکه یکی از هدف‌گذاری‌های این پروژه کاهش مصرف سوخت (کاهش تولید CO۲) درکنار اخذ استاندارد یورو۵ در این خودرو بود، افزود: با به‌کارگیری این سیستم و ارتقای سامانه کنترل موتور، ضمن اخذ استاندارد EU۵، مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه‌ای تا حد امکان کاهش یافت، به طوری که با کالیبراسیون بهینه موتور و کنترل دور آرام تولید گاز CO۲ به کمتر از ۱۵۵گرم در هر کیلومتر رسید.
معاون تحقیق و توسعه مگاموتور یادآورشد: به منظور افزایش ایمنی در این خودرو، سامانه Anti Start  (روشن شدن خودرو در صورت فشردن پدال کلاچ) طراحی و پیاده سازی شد و با استفاده از این عملکرد، راننده باید پیش از اقدام به روشن کردن خودرو، پای خود را به‌طور کامل روی پدال کلاچ فشار دهد تا موتور استارت به حرکت درآید.
بر اساس قانون هوای پاک باید تمام خودروسازان از ابتدای سال ٩٨ خودروهای خود را مطابق با استاندارد یورو ۵ تولید می کردند که به بهانه تحریم، اجرای این قانون را یک سال عقب انداختند و قرار شد که از اول فروردین ماه ٩٩ این قانون اجرا شود.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=9784

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰