درخواست مشترک خودروسازان و قطعه‌سازان؛ عرضه خودرو در بورس کالا - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

درخواست مشترک خودروسازان و قطعه‌سازان؛ عرضه خودرو در بورس کالا

  • کد خبر : 9839
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷
درخواست مشترک خودروسازان و قطعه‌سازان؛ عرضه خودرو در بورس کالا

در سال گذشته خودروسازان درخواست خود برای قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار را مطرح کردند که این مساله در ابتدا مورد موافقت دولت قرار گرفت، اما در ادامه این خواسته خودروسازان به شکل نصفه‌ونیمه اجرا شد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، این روزها بورس تبدیل به مرکز ثقل اقتصاد کشور شده و دولت نیز از این وضعیت به‌خوبی در حال بهره‌برداری است و مشغول جبران کسری بودجه خود است. 
اما از سوی دیگر، صنعت خودرو به‌عنوان یکی از صنایع استراتژیک کشور طی این مدت فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. 
در این رابطه، قیمت‌گذاری دستوری یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که هم به زیان مصرف‌کننده واقعی تمام شده و هم موجبات این را فراهم آورده است که خودروساز محصول خود را با زیان تولید کند. 
درواقع، تنها دلالان برنده بازی قیمت‌گذاری دستوری بوده‌اند. در سال گذشته خودروسازان درخواست خود برای قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار را مطرح کردند که این مساله در ابتدا مورد موافقت دولت قرار گرفت، اما در ادامه این خواسته خودروسازان به شکل نصفه‌ونیمه (با فاصله قیمتی تا ۲۰ درصدی و نه ۵ درصد مورد تقاضا) اجرا شد. تا این‌که در نهایت دوباره شورای رقابت با هماهنگی ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری خودرو شدند.
   درخواست انجمن خودروسازان
در چنین وضعیتی برخی از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو اذعان دارند که عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند راه‌حلی باشد تا هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده با شرایط بهتری در بازار خودرو حاضر شوند. در این راستا، احمد نعمت‌بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با اشاره به این‌که ما در خواست خود را برای عرضه مجدد خودرو در بورس کالا ارائه داده‌ایم، گفت: «درحال‌حاضر مواد اولیه خودرو ازجمله فولاد، آلومینیوم، مواد پلیمری و… در بورس کالا عرضه می‌شود و بهترین فرصت برای آن است که خود خودرو نیز در بورس کالا عرضه شود.» وی افزود: «اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود، رانت ناشی از دونرخی بودن خودرو نیز از بین خواهد رفت و این محصول تک‌نرخی خواهد شد و قیمت‌ها نیز بر اساس مکانیزم عرضه‌وتقاضا تعیین خواهد شد.» دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: «تجربه موفق عرضه محصولاتی که در گذشته در بورس کالا عرضه شده‌اند، نشان می‌دهد خودرو نیز در این زمینه می‌تواند با موفقیت عرضه شود. چراکه در سال‌های گذشته نیز هم ایران‌خودرو و هم سایپا برخی از محصولات خود را در بورس کالا عرضه‌کرده بودند و این مساله نیز مورد اقبال قرار گرفته بود. حال می‌توان این تجربه را دوباره تکرار کرد.»
   حمایت قطعه‌سازان از درخواست خودروسازان
محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور نیز درگفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با اشاره به این‌که قطعه‌سازان نیز موافق و خواستار عرضه خودرو در بورس کالا هستند، گفت: «درحال‌حاضر به دلیل این‌که خودرو به‌صورت دستوری قیمت‌گذاری می‌شود، این مساله ضررهای فراوانی را متوجه خودروسازان و قطعه‌سازان کرده است. اما اگر شرایطی فراهم شود که به‌مانند چند نوبت گذشته، خودرو در بورس کالا قیمت‌گذاری شود، قیمت خودرو می‌تواند به‌صورت رقابتی و بر اساس عرضه‌وتقاضا تعیین شود.» وی‌افزود: «یکی از مهم‌ترین مزایایی که عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند داشته باشد، ایجاد شفافیت اطلاعاتی در دادوستدهای خودرو است که این مساله می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد. بدین‌ترتیب خودروسازان نیز می‌توانند به‌راحتی نسبت به تامین مالی خود اقدام کنند.» نجفی‌منش اضافه کرد: «درحال‌حاضر بسیاری از مواد اولیه تولید خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد عرضه خودرو در این بازار نیز قابل تحقق باشد. چراکه تجربه انجام این کار در گذشته وجود داشته و اگر اکنون نیز شرایط لازم برای انجام این کار مهیا شود، باز هم عرضه خودرو در بورس کالا موفقیت‌آمیز خواهد بود.»

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=9839

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰