به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، سید مجتبی سجادی مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، با اعلام این خبر از برگزاری بیش از ۴۷ هزار گشت مشترک بازرسی و رسیدگی به ۸۲ درصد از شکایات مردمی در ۴ ماهه اول سال ۹۹ خبر داد.
وی گفت: عملکرد تلفن ۱۲۴ ستاد سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها و اپلیکیشن (سامانه اطلاع رسانی قیمت) در این مدت، در راستای نظم دهی و انسجام بیشتر به فرایند تنظیم بازار، بازرسی های مستمر اکیپ های بازرسی و نظارت فعال هستند.
سجادی ادامه داد: در ۴ ماه نخست امسال تعداد ۴۷ هزار و ۶۸۰ گشت مشترک با حضور بازرسان سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها با سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاهها از جمله وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف و اتحادیه ها و… انجام گرفته است.
وی اضافه کرد: در قالب گشت های مشترک بازرسی ۱۹ هزار و ۵۲۲ پرونده تخلف به ارزش حدود ۴۳۰۰ میلیارد ریال تشکیل شده که برای بررسی های بعدی به ادارات کل تعزیرات حکومتی استان ها ارسال شده است.
مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت گفت: در مدت مذکور در مجموع ۶۹ هزار و ۲۴۱ فقره شکایت مردمی در خصوص تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استان ها دریافت شده که از این تعداد ۸۲ درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته است و ۱۸ درصد باقی مانده نیازمند اظهارنظر کارشناسی و یا استعلام حقوقی از مراجع ذیربط می باشد.
سجادی ادامه داد: بیشترین گزارشات مردمی در بخش کالایی، مربوط به عرضه نان، میوه و سبزی و در بخش خدمات مربوط به تعمیر خودروسبک و کافی نت بوده است که عمده تخلفات مربوط به گرانفروشی و عدم درج قیمت بوده است.
مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت اعلام کرد: در ۴ ماهه اول سال ۹۹، تعداد ۵۶ هزار و ۷۶۸ پرونده از طریق سازمان های صنعت، معدن وتجارت استان ها تشکیل و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شده که از این تعداد ۶۸ هزار و ۵۹۱ پرونده منجر به رای شده اند.
وی افزود: ارزش ریالی پرونده ها بیش از ۱۸۶۰۰ میلیارد ریال بوده و میزان جرائم وصولی حدود ۲۱۵ میلیارد ریال است.
مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت تصریح کرد: مردم در صورتی که احساس نمایند در خرید کالا و ارائه خدمات در حق آنها اجحافی صورت گرفته می توانند با مراجعه به ستاد خبری سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانها و شهرستان های تابعه و یا از طریق تلفن (۱۲۴ )، حضوری، کتبی، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی www.cppo.ir، سایت (ir . 124) و اپلیکیشن آپ، نسبت به تنظیم شکایت خود اقدام نمایند و چنانچه شکایت قابل پیگیری باشد یعنی در قالب قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نظام صنفی یا تعزیرات حکومتی تعریف شده باشد اقدام خواهد شد.
سجادی گفت: در مدت زمان مذکور تعداد ۶۵۳۱ فقره شکایت از طریق سامانه اطلاع رسانی دریافت که تعداد ۶۱۳۵ پرونده مختومه اعلام شده و از این تعداد ۳۳ درصد تخلف محرز شده و گزارش تخلف به مراجع رسیدگی کننده اعلام شده است.