بازار تایر رصد و با تخلف در زنجیره تامین برخورد می‌شود - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
سازمان حمایت اعلام کرد:

بازار تایر رصد و با تخلف در زنجیره تامین برخورد می‌شود

  • کد خبر : 10611
  • ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱:۰۲
بازار تایر رصد و با تخلف در زنجیره تامین برخورد می‌شود

سازمان حمایت با صدور بخشنامه ای به سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها بر لزوم رصد و مراقبت مستمر بازار و برخورد قاطع با هرگونه تخلف در زنجیره تامین و توزیع کالای مزبور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، با توجه به قرار گرفتن لاستیک خودرو در زمره کالاهای نظارتی اولویت دار و تأثیر آن بر خدمات حمل و نقل بار و مسافر و با توجه به دریافت گزارشاتی مبنی بر تداوم کمبود و گرانی تایر در استان‌ها، علی رغم ابلاغ قیمت جدید تولیدکنندگان داخلی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با صدور بخشنامه‌ای به سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان‌ها بر لزوم رصد و مراقبت مستمر بازار و برخورد قاطع با هرگونه تخلف در زنجیره تأمین و توزیع کالای مزبور تاکید کرد.
در بخش‌هایی از این دستورالعمل آمده است: استقرار بازرس در واحدهای تولیدی تایر در استان‌های مربوطه برای بررسی وضعیت تولید، توزیع و موجودی روزانه انواع تایر و مواد اولیه و روند ورود و خروج تایرهای تولیدی جهت جلوگیری از نگهداری بی‌مورد کالا در انبار، همکاری با بازرسان استاندارد در خصوص بررسی کیفیت تایر تولیدی و تذکر کتبی بازرسان با مشاهده تخلفات احتمالی در وهله نخست به مدیرعامل شرکت و تشکیل پرونده در صورت عدم توجه و کنترل مستمر در جهت عرضه مستمر، جلوگیری از احتکار و رعایت ضوابط قیمت، توزیع و اعلام موجودی در دستور کار سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان‌ها قرار گیرد.
کلیه شرکتهای تولیدی و وارداتی که اقدام به دریافت ارز رسمی برای واردات تایر سنگین نموده‌اند موظفند نسبت به اجرای تعهدات وفق مواد ذکر شده در بخشنامه اقدام نمایند در غیر این صورت نسبت به پیگرد قانونی واحدهای متخلف مزبور اقدام لازم معمول گردد.
براساس این بخشنامه؛ بررسی میزان ورود و کنترل روند خروج مستمر اقلام از انبارها براساس برگه‌های خروجی کالا و در صورت مشاهده احتکار و عدم عرضه مطابق با مواد ۴ و ۷ قانون تعزیرات حکومتی و ماده ۶۰ قانون نظام صنفی اقدام می‌گردد.
همچنین مسئولیت نظارت بر نمایندگی‌ها و عاملین توزیع با شرکتهای تولیدی و وارداتی می‌باشد ضمن اینکه در صورت مشاهده تخلف و ارسال پرونده به تعزیرات مشخصات واحدهای متخلف به معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات این سازمان جهت اعلام ابطال نمایندگی یا عاملیت واحد متخلف توسط شرکت تولیدی منعکس خواهد شد.
بنابراین بخشنامه؛ کنترل و نظارت جدی بر قیمت رسمی فروش لاستیک‌های عرضه شده توسط نمایندگی‌ها و عوامل فروش با توجه به ابلاغ نرخنامه های جدید شرکتهای تولیدی و واردکننده و کنترل رعایت صدور فاکتور معتبر توسط عاملین توزیع صورت می‌پذیرد. همچنین کلیه شرکتهای تولید داخل و وارد کننده ملزم به درج قیمت محصولات خود در سامانه جدید ۱۲۴ می‌باشند.
در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است: نظارت بر نحوه توزیع و قیمت فروش انواع لاستیک توسط نمایندگی‌های موجود در استان براساس لیست توزیع اعلام شده توسط شرکتهای تولیدی و واردکننده که بصورت مستمر توسط این سازمان ارسال می‌گردد کمافی السابق صورت پذیرفته وکنترل و نظارت جدی بر قیمت رسمی فروش لاستیک‌های عرضه شده توسط نمایندگی‌ها و عوامل فروش با توجه به ابلاغ نرخنامه های جدید شرکتهای تولیدکنندی و واردکننده و کنترل رعایت صدور فاکتور معتبر توسط عامین توزیع و شناسایی انبارهای غیررسمی و الزام به توزیع درشبکه تعیین شده در هر استان از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد.
براساس بندهای این بخشنامه، انجام گشتهای ویژه بازرسی مشترک ادواری از مراکز عمده نگهداری لاستیک توسط بازرسان سازمانهای صمت استان‌ها و استفاده حداکثری از ظرفیت اتحادیه‌ها و اتاق اصناف، ناظرین افتخاری جهت نظارت بر توزیع تایر بالاخص تایرهای وارداتی مشمول دریافت ارز رسمی مورد تاکید قرار گرفته است.
در این بخشنامه تاکید شده است با توجه به بند ۷-۶ آئین نامه و ضوابط استفاده از ضرایب عمده فروشی و خرده فروشی کالا، موضوع مصوبه مورخ ۱۵/‏۰۶/‏۱۳۸۵ کمیسیون هیأت عالی نظارت “نمایندگی شرکت‌های تولیدی که در مناطق مختلف کشور فعالیت می‌کنند، در فروش کالا مشمول ضریب عمده فروشی هستند و طبق مجوز یا با تأیید مراجع ذی ربط، مجاز به استفاده از ضریب خرده فروشی می‌باشند”. بدیهی است هرگونه اخذ وجه اضافه به بهانه اخذ ودیعه و عرضه برخلاف ضوابط قانونی تخلف محسوب و با خاطیان مطابق قوانین مرتبط برخورد لازم صورت پذیرد.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=10611

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰