تلاش واردکنندگان لاستیک برای لغو ممنوعیت واردات تیوب - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
14

تلاش واردکنندگان لاستیک برای لغو ممنوعیت واردات تیوب

  • کد خبر : 10701
  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
تلاش واردکنندگان لاستیک برای لغو ممنوعیت واردات تیوب

درحالی که وزارت صمت در جهت صیانت از منابع ارزی کشور و حمایت از تولیدکنندگان داخلی ‌واردات انواع تیوب را به کشور ممنوع کرده است، ‌انجمن واردکنندگان لاستیک به‌دنبال رایزنی برای لغو این ممنوعیت است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از دنیای خودرو، معاونت صنایع وزارت صمت در آخرین روز تیرماه طی نامه‌ای  بسیار محرمانه خطاب به سرپرست وقت وزارت صمت خواستار حذف تعرفه واردات برخی اقلام وارداتی به کشور  ازجمله تیوب شده بود. درخواستی که با موافقت سرپرست وزارت صمت برای اجرا به گمرک ابلاغ شد و باتوجه به توان تولیدکنندگان داخلی در تامین نیاز تیوب کشور،‌ واردات هرگونه تیوب به کشور با  هدف صیانت از منابع ارزی و حمایت  از تولید ممنوع شد. حال اما گویا این تصمیم قاطع و محرمانه به مذاق واردکنندگان این کالا خوش نیامده است و آنها خواستار لغو ممنوعیت‌ها هستند.
نامه‌های  سریالی انجمن واردکنندگان لاستیک به  معاون بازرگانی داخلی!
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در نامه‌ای به معاون بازرگانی داخلی و دبیر کارگروه تنظیم بازار با ذکر دلایلی خواستار ازسرگیری تخصیص ارز و واردات این کالا به کشور شده است. دراین نامه بر نیاز کشور به ۱۶۰‌نوع  انواع تیوب اشاره شده است که از ویلچر تا ماشین‌آلات راهسازی و معدنی را شامل می‌شود. 
رقمی که تولیدکنندگان این محصول به آن واکنش نشان داده‌اند و آن را نوعی فرافکنی می‌نامند. تاجایی‌که مجموع سایزهای موردنیاز کشور به تیوب را تنها ۷۰سایز اعلام کرده‌اند! ۷۰سایزی که تنها ۵۴سایز پرمصرف آن در تنها تیوب‌سازی کشور یعنی شرکت لاستیک خوزستان تولید می‌شود. ازسوی‌دیگر شرکت‌ها ازجمله گروه صنعتی بارز، ‌لاستیک دنا، ‌یزدتایر و ایران‌یاسا نیز با حفظ واحدهای تیوب‌سازی  خود به تولید این محصولات با ظرفیت بالا ادامه می‌دهند.
ایجاد شبهه بر سر استاندارد بودن تیوب‌های تولید داخل
 انجمن واردکنندگان لاستیک بر کیفیت پایین تولیدات داخلی و عواقب استفاده از آنها در ماشین‌آلات مختلف اشاره کرده است که البته به‌نظر می‌رسد چیزی جز فرافکنی نیست،‌ چراکه در  صورت ادامه‌دار بودن واردات تیوب، ‌باز هم همین نمونه‌های داخلی در بازار توزیع و مصرف می‌شوند و اگر قرار بر خطرناک بودن استفاده از تیوب‌های ساخت داخل باشد، این سازمان استاندارد است که باید جلوی ادامه تولید این محصولات را بگیرد. یکی دیگر از نکاتی که انجمن واردکنندگان لاستیک به‌عنوان دلیل برای از سرگیری واردات این کالا به کشور آورده است، اختلاف قیمت‌ شدید بین کارخانه و بازار آن‌هم به دلیل کمبود شدید کالاست.
علاقه عجیب واردکنندگان به دو سایز پر مصرف
این درحالی است که هنوز زمان زیادی از ابلاغ و اجرای این مصوبه نگذشته است تا کمبود شدیدی در بازار ایجاد شود. البته بررسی‌های خبرنگار روزنامه ‌«دنیای‌خودرو» از بازار تیوب حکایت از ثابت ماندن قیمت تیوب‌های تولید داخل از ابتدای تابستان تا امروز دارد. 
ازسوی‌دیگر واردکنندگان این کالا خود را تامین‌کننده اصلی تیوب خودروسازانی همچون ایران‌خودرو، ‌سایپا، ‌تراکتورسازی تبریز و  هپکو اراک اعلام کرده‌اند. درصورتی‌که تیوب موردنیاز تمام این خودروسازان به صورت کامل در داخل تولید می‌شود و نیازی به واردات این کالا در سایزهای موردنیاز خودروسازان نیست. 
اما اینکه چرا برخی از شرکت‌ها علاقه‌مند به خرید نمونه‌های خارجی به جای حمایت از  تولید داخلی هستند را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد. بررسی‌های خبرنگار «دنیای‌ خودرو» از بازار تیوب کشور حکایت از علاقه عجیب واردکنندگان به واردات دو سایز پرمصرف یعنی ۲۴-۱۲باری و ۱۶-۵۰-۷وانتی دارد. در صورتی‌که انجمن واردکنندگان تایر در نامه خود به معاون وزیر صمت نگرانی خود را از نبود تیوب برای ویلچرسواران اعلام کرده است. 
نکته‌ای که به‌نظر می‌رسد مسئولان وزارت صمت قبل از اتخاذ هرگونه تصمیم، نسبت به بررسی ثبت‌سفارش‌ها و واردات قبلی تجار اقدام کنند تا مشخص شود آیا بخش واردات به فکر تامین تیوب‌های خاصی که امکان تولید آنها در داخل وجود ندارد، افتاده است یا تنها تمایل به رقابت با تولیدکنندگان داخلی  در سایزهای پرطرفداری دارد که درحقیقت واردات آن جز ارزبری و زمین زدن تولید نتیجه دیگری در سطح کلان به همراه ندارد. براساس بررسی‌های صورت گرفته درحال حاضر امکان تولید سایزهایی مانند ۲۵-۵/۱۷، ۲۴-۱۶، ۲۰-۱۴، ۲۵-۵/۲۶، ۲۵-۵/۲۹، ۲۹/۵/۲۹ و چند سایز لیفتراکی وجود ندارد که البته با حمایت از بخش تولید می‌توان در این سایزهای خاص نیز به خودکفایی رسید.
اما آنچه حائزاهمیت است نیاز بسیار پایین کشور به سایزهای خاص مانند ۲۶٫۵-۲۵است که شاید در هر سال تنها ۲۰۰حلقه از آن در کشور استفاده شود و بی‌شک انجمنی متشکل از تعداد زیادی شرکت واردکننده برای واردات حداکثر چندهزار حلقه تیوب اقدام به نامه‌نگاری و ابراز نگرانی از وقوع وقایع اسفناک درکشور نمی‌کند!

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=10701

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰