زمزمه‌ افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایر سواری - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
12

زمزمه‌ افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایر سواری

  • کد خبر : 11559
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
زمزمه‌ افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایر سواری

زمزمه‌ ها برای واقعی سازی قیمت تایرهای سواری قوت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از دنیای خودرو، سرانجام هفته گذشته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پس از بررسی‌های فراوان صورت‌های مالی شرکت‌های تایرساز رأی به غیر واقعی بودن قیمت تایرهای رادیال سواری تولید داخل داد و کارگروه تنظیم بازار نیز این گروه محصول را از قیمت‌گذاری تثبیتی توسط سازمان حمایت معاف کرد.
این بدان معناست که ازاین پس تولیدکنندگان تایر براساس مستندات مالی که در اختیار دارند قیمت تمام‌شده محصولات خود را در انجمن صنفی صنعت تایر ایران تعیین می‌کنند و با اضافه کردن سود معقول با تایید سازمان حمایت این کالاها را در بازار توزیع خواهند کرد.
حال اما به‌رغم گذشتن یک هفته از تصویب این تصمیم در ستاد تنظیم بازار شنیده‌ها از تعیین قیمت‌های جدید برای تایرهای رادیال سواری توسط تایرسازان حکایت دارند.
خبرهایی که بر اساس آن قیمت ‌هر کیلوگرم تایر از ۳۷هزار تومان به ۶۰هزار تومان خواهد رسید و درمجموع باید برای محصولات مختلف رادیال سواری انتظار افزایش ۵۰درصدی را داشت.
براساس بررسی‌های صورت‌گرفته در بازار درحال‌حاضر هر جفت تایر پرایدی به‌عنوان پرمصرف‌ترین تایر مورداستفاده در کشور برای برندهای معتبر داخلی تا یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان نیز به فروش می‌رسد. این درحالی‌ است که قیمت مصوبی که همین چندماه قبل سازمان حمایت با احتساب افزایش ۵۵درصدی قیمت‌ها و همچنین براساس نرخ ارز ۱۶هزار و ۴۰۰تومانی برای تایرسازان اعلام کرده بود اما این محصول توسط کارخانه‌ها به قیمت‌ هر جفت ۵۴۰هزارتومان در بازار عرضه می‌شود.
نکته عجیب آنکه به‌رغم نظارت‌های شدیدی که بر بازار حاکم است همچنان این محصول به دو برابر قیمت به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. حال  اما باتوجه به بالا رفتن نرخ ارز و خریدهای  اخیر شرکت‌های تایرساز حتی با دلار ۲۷هزار تومانی و افزایش قیمت مواداولیه تولید داخلی؛ نه‌تنها قیمت محصولات ایرانی توسط کارخانه‌ها بالا نرفته بلکه این بازار است که با محاسبه دقیق قیمت‌ها دست به افزایش قیمت خودسرانه زده و سود اصلی را عوامل توزیع و دلال‌ها به جیب می‌زنند.
در این‌بین به‌گفته کارشناسان صنعت تایر در صورت نهایی شدن قیمت‌های جدید تایر براساس مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار که قیمت‌گذاری به تولیدکنندگان و انجمن صنفی صنعت تایر سپرده شده است،‌ بازار ازاین التهاب خارج می‌شود و تولیدکنندگان نیز می‌توانند بدون دغدغه تولیدِ همراه با زیان، ‌تیراژ تولید خود را بالا ببرند و بازار را به تعادلی نسبی برسانند. تاجایی‌که درصورت افزایش قیمت مذکور هر جفت تایر پرایدی با قیمت ۸۵۰هزارتومان به فروش می‌رسد و دیگر خبری از بازار سیاه و قیمت‌های یک‌میلیون به بالا نخواهد بود.
در هر صورت تجربه سال‌های دور بازار تایر نشان می‌دهد، ‌زمانی‌که وزارت صمت اجازه قیمت‌گذاری و رقابتی شدن بازار را به تولیدکنندگان می‌دهد، ‌قیمت تایر و شیوه توزیع آن از شرایط فعلی خارج می‌شود و بی‌نیاز از نظارت‌های سختگیرانه، ‌تنها با بالا رفتن کالای موجود در بازار، ‌مصرف‌کننده نهایی می‌تواند کالا را ارزان‌تر از بازار آزاد خریداری کند و تولیدکننده نیز به جای تحمل زیان‌های سنگین برای توسعه خطوط تولید خود،  اقدام به‌ افزایش تیراژ و اصلاح تکنولوژی خواهد کرد.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=11559

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰