ریزش قیمت‌ها و نگرانی دلالان - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
ورق بازار خودرو برگشت

ریزش قیمت‌ها و نگرانی دلالان

  • کد خبر : 11565
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
ریزش قیمت‌ها و نگرانی دلالان

در پی برخی اتفاقات و تغییر پارامترهای موثر در قیمت خودرو، این کالایی که طی یکی دو سال اخیر دیگر از کالای مصرفی خارج شده و به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، از یکی دو هفته اخیر روند نزولی در پیش گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از ایسنا، حال و هوای این روزهای بازار خودرو در سایه برخی پارامترها دچار دگرگونی شده است. کاهش نرخ ارز به عنوان اصلی‌ترین پارامتر تاثیرگذار، انتخابات آمریکا، روند متداول فروش‌های خودروسازان در قالب پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده، آمار افزایشی تولید خودرو و همچنین عذرخواهی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از بابت وضعیت صنعت، بازار و کیفیت خودرو و همچنین با وعده‌ی افزایش تولید و شکستن انحصار خودرو، سبب شده تا ریزش قیمت‌ها که از چند هفته پیش آغاز شده بود، این روزها با شیب تندی که به سبب نرخ ارز رخ داده است، در سراشیبی قرار گیرد.
رزم‌حسینی، وزیر صمت در حاشیه سفر اخیر خود به استان کرمان و در دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان، ضمن تاکید براینکه هر ایرانی حق دارد خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب سوار شود و همچنین با بیان اینکه در دوران فراوانی ارز نیز نتوانستیم خودروی مناسب به مردم تحویل داده و با حمایت‌ها بی‌جا از دو شرکت دولتی و انحصار در این دو شرکت، هرگونه دخالتی در این شرکت‌ها کرده‌ایم، به نیابت از مسئولان قبلی از مردم عذرخواهی کرد.
وی تاکید کرد که اکنون در بازار خودرو سه قیمتی هستیم؛ یک قیمت شورای رقابت، یک قیمت تمام شده به ادعای خودروسازان و یک قیمت بازار است، ابراز امیدواری کرد که بتوان انحصار را شکسته و رقابتی در بازار خودرو ایجاد کرد که بدین ترتیب، کیفیت نیز بالا خواهر رفت و قیمت پایین می‌آید.
وزیر صمت از برنامه‌ریزی برای افزایش 900 هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال توسط سایپا و ایران‌خودرو خبر داده و اظهار کرد: ضمن اینکه با فعال کردن شرکت‌های خصوصی ممکن است 100 هزار خودروی دیگر نیز توسط آن‌ها تولید شود که در این صورت قطعا شرایط بازار خودرو بهتر نیز خواهد شد.
علاوه براین روند نزولی نرخ دلار که از روز گذشته (شنبه) نسبت به آخرین روزهای هفته گذشته، افت بیشتری داشته است، سبب شده تا کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو چشمگیر باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروهای داخلی حدود 30 تا 50 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. پیش از این نیز فعالان این بازار پیش‌بینی کرده بودند که با کاهش نرخ ارز و تثبیت آن، قیمت خودرو نیز در بازار ریزش خواهد کرد.
در گروه محصولات ایران‌خودرو، به طور مثال در پرتیراژها، پژو 206 تیپ 2 که تا 260 میلیون تومان هم پیش رفته بود، اکنون به زیر 210 میلیون تومان رسیده است یا سمند LX   که هفته گذشته بیش از 210 میلیون تومان تعیین قیمت شده بود، حال با کاهش بیش از 10 میلیون تومانی مواجه شده است.  پژو 405 نیز که تا 220 میلیون تومان هم افزایش یافته بود، در بازار با قیمت 205 میلیون تومان هم مشتری ندارد. پژو 206 تیپ 5 در محدوده 290 میلیون تومان و 207 اتوماتیک‌ صندوقدار در محدوده 492 میلیون تومان قرار گرفته‌اند.
در گروه سایپا نیز هر دستگاه سایپا 131  که تا 130 میلیون تومان و حتی بالاتر نیز افزایش یافته بود، اکنون در بازار به زیر 100 میلیون تومان رسیده است. تیبا صندوقدار نیز از اوج خود که مرز 165 میلیون تومان را هم تجربه کرد، به 134 میلیون تومان رسیده است. در حال حاضر ساینا نیز به حدود 140 میلیون تومان هم رسیده است. سایپا 151 نیز به زیر 120 میلیون رسیده است. کوییک هم در محدوده 160 میلیون تومان قرار گرفته است.
این در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو، خریداری در بازار نیست. ضمن اینکه از سوی دیگر ریزش قیمت‌ها در بازار که به طور تقریبی از هفته گذشته آغاز و از روز گذشته شیب تندی به خود گرفته است، فروشندگان و دارندگان خودرو و به‌ویژه دلالان این بازار را به شدت نگران کرده است. این احساس خطر از زیان به حدی است که از یکدیگر می‌خواهند تا قیمت‌ها را پایین نیاورید که ” ما دارندگان خودروها” متحمل زیان نشویم.
برخی از آن‌ها در فضای مجازی  از یکدیگر می خواهند تا خودروهای خود را به قیمت‌های پایین عرضه نکنند تا سبب ضرر و زیان دارندگان خودرو، همان‌هایی که به تعداد بالا خودرو در پارکینگ‌ها و نمایشگاه‌ها نگه داشته تا قیمت‌ها را در بازار خود بالا نگه داشته و طمع سودهای کلان دارند، نشوند.
اما فعالان بازار خودرو معتقدند که ادامه روند نزولی نرخ ارز و ثبات آن، تحقق افزایش تولید خودروسازان و مدیریت صنعت خودرو و بازار آن سبب خواهد شد که روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه‌دار باشد.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=11565

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰