باد برقی ‌ها ما را خواهد برد! - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
پیش ‌بینی امیدوارکننده برای خودروهای برقی

باد برقی ‌ها ما را خواهد برد!

  • کد خبر : 11598
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
باد برقی ‌ها ما را خواهد برد!

در انگلستان، فروش خودروهای هیبرید معمولی و پلاگین هیبرید نسبت به سال ۲۰۱۹ به ترتیب  ۶۴ درصد و ۹۱.۵ درصد افزایش داشته و این در حالی است که در همین مدت خودروهای تمام الکتریکی با رشدی ۱۶۸.۷ درصدی در فروش خود روبه‌رو بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از اخبار خودرو، بنتلی اخیرا اعلام کرده که بالاخره راهبردی را برای روی آوردن به تولید خودروهای برقی مدون گرده است. این به خودی خود اتفاق خوبی است اما مشکل اینجاست که این تولیدکننده خودروهای لوکس گفته تا سال ۲۰۳۰ قصد ندارد به عرضه خودروهای تمام الکتریکی بپردازد. درست در همین روزها آستون مارتین هم از این خبر داده که چه‌قدر از قافله تولید خودروهای برقی عقب است و گفته تازه سال ۲۰۲۶ محصولی تمام الکتریکی را به بازار عرضه خواهد کرد که احتمالا روی پلتفرم مرسدس بنز EQS سوار خواهد بود.
شتاب فروش برقی‌ها
به نظر می‌رسد که این خودروسازان اصلا متوجه شتاب سریع بازار و تحولاتی نیستند که با سرعت زیاد در صنعت خودروسازی در حال رخ دان است. یا این‌که شاید به قول روان‌شناسان همچنان آن‌ها در مرحله انکار به سر می‌برند. جدیدترین ارقام موسسه تحقیقانی JATO داینامیکس حاکی از آن است که در اروپا، خودروهای برقی فروشی بیشتر از همتایان دیزل خود پیدا کرده‌اند. با این‌که این آمار شامل خودروهای هیبرید معمولی و پلاگین می‌شود، اما در یک سال گذشته این خودروهای تمام الکتریکی بوده‌اند که بیشترین موفقیت را به دست آورده‌اند.
به عنوان مثال در انگلستان، فروش خودروهای هیبرید معمولی و پلاگین هیبرید نسبت به سال ۲۰۱۹ به ترتیب  ۶۴ درصد و ۹۱.۵ درصد افزایش داشته و این در حالی است که در همین مدت خودروهای تمام الکتریکی با رشدی ۱۶۸.۷ درصدی در فروش خود روبه‌رو بوده‌اند.
این درست است که خودروهای برقی هنوز سهم اندکی از بازار را در اختیار دارند و مثلا در انگلستان تنها ۵.۵ درصد از کل فروش را به اختصاص می‌دهند اما اگر در نظر بگیریم که این میزان در سال گذشته تنها ۱.۴ درصد بوده می‌توانیم به رشد چشمگیر و قابل توجه آن‌ها پی ببریم.
نقش قوانین و مشوق‌ها
این قضیه چندان در ایالات متحده روشن نیست و کاهش یارانه‌های دولتی در چین نیز به کند شدن روند توسعه خودروهای برقی در چین انجامیده است. در عین حال در اروپا و به طور خاص در فرانسه، سوبسیدهای کلانی برای روی آوردن به خودروهای الکتریکی خصوصا مدل‌های تمام برقی در حال پرداخت شدن است. با همه این‌ها مشخص است که هیچ دلیلی بر تصور این‌که فروش خودروهای برقی کاهش پیدا خواهد کرد وجود ندارد.
پیمان سبز اتحادیه اروپا قوانین سفت و سختی را برای کاهش انتشار گارهای گلخانه‌ای تصویب کرده و در نتیجه تا حد زیادی این احتمال وجود دارد که مشوق‌ها برای عملی شدن این تغییر ادامه داشته باشد. اروپا به وضوح به بازاری کلیدی برای فروش جهانی خودروهای برقی بدل خواهد شد. نیدک تولیدکننده ژاپنی موتور خودروهای برقی در حال آماده‌سازی برای تامین موتورهای مورد نیاز در اروپا است و اعلام کرده که می‌خواهد برای تاسیس یک کارخانه در صربستان ۱.۹ میلیارد سرمایه‌گذاری کند.
این سرمایه‌گذاری می‌تواند به تولید سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه بیانجامد. همچنین شایعه‌هایی درباره تاسیس کارخانه‌ شرکت چینی نیو در اروپا در سال ۲۰۲۱ وجود دارد و اولین اقدام این شرکت احتمالا عرضه محصولی با گستره قابل پیمایش ۹۰۰ کیلومتری خواهد بود. همچنین خبرهایی درباره راه‌اندازی کارخانه‌های تولید باتری در اروپا برای تامین الکتریسته لازم برای حجم رو به رشد خودروهای برقی وجود به گوش می‌رسد.
عقب ماندن از قافله
این‌که در چنین شرایطی تازه شرکت‌هایی مثل بنتلی و آستون مارتین عرضه محصولات برقی خود را به شش تا ده سال بعد موکول کرده‌اند خیلی دیر به نظر می‌رسد. اگر پیش‌بینی‌ها برای قیمت‌گذاری باتری‌ها درست از آب در بیایند و بتوانیم در سال ۲۰۲۳ با هم‌ارزی قیمت باتری‌ها شاهد عرضه تسلای ۲۵ هزار دلاری باشیم، شکی نیست که فروش خودروهای برقی به رشدی قابل ملاحظه‌تر از این نیز دست پیدا خواهند کرد و چیزی نخواهد گذشت که خودروهای الکتریکی به محصولاتی متعارف و قابل خریداری برای همه اقشار بدل خواهند شد. 
در چنین شرایطی دیر جنبیدن شرکات‌هایی مانند بنتلی و آستون مارتین و البته سایر خودروسازانی که به هر دلیل از قافله تولید و عرضه خودروهای برقی عقب مانده‌اند نتیجه‌ای جز از دور خارج شدن آن‌ها از گردونه نخواهد داشت و با توجه به حمایت‌های دولتی و البته استانداردهای سختگیرانه‌ای که برای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی ضروری هستند، چیزی نخواهد گذشت که در بازار جهانی خودروهای برقی دست بالا را خواهند داشت.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=11598

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰