سهام « ایران‌خودرو» و « سایپا» طی دو هفته بیش از ۲۰ درصد رشد کرد - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

سهام « ایران‌خودرو» و « سایپا» طی دو هفته بیش از ۲۰ درصد رشد کرد

  • کد خبر : 11824
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
سهام « ایران‌خودرو» و « سایپا» طی دو هفته بیش از ۲۰ درصد رشد کرد

یک نکته مهم این‌که سرمایه‌گذاران نیز باید اتفاقاتی را که در چهارماه ابتدایی امسال افتاد، فراموش کنند؛ زیرا آن شرایط دیگر تکرار نخواهد شد. به نظر می‌رسد کانال یک‌میلیون و ۲۰۰هزار واحدی، کف جدید بازار باشد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از دنیای خودرو، بازار سرمایه بعد از دوماه پُرنوسان و ریزشی، شاهد ثبات نسبی طی هفته گذشته و هفته جاری بوده اما همچنان این بازار با مشکلات بسیاری مواجه است. از بحث قیمت‌گذاری دستوری تا نوسان شدید گروه‌های بزرگ بورسی، همچنین برخی دخالت‌ها و تصمیمات سیاست‌گذاران همگی بر این بازار تاثیرگذار بوده‌اند یا تاثیر خواهند گذاشت.
در این شرایط اما بحث بازگشت دوباره آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها قطعا به این بازار جان دیگری خواهد داد. به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه، رفع تحریم‌ها سبب افزایش شاخص کل و بازگشت دوباره سرمایه‌ها به بازار سرمایه خواهد شد. با رفع تحریم‌ها که به احتمال فراوان از لغو تحریم صنعت خودرو آغاز خواهد شد، بازار خودرو به احتمال فراوان ریزش می‌کند و سرمایه‌ها به سمت بورس حرکت خواهد کرد. از این نظر، اگر سیاست‌های کلان اقتصادی نظیر افزایش سود بانکی بر بازار سرمایه اثر منفی نگذارند، می‌توان به سبز بودن و رشد دوباره بازار سرمایه امیدوار بود. همچنین بسیاری؛ گروه خودرویی را یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های بازار سرمایه در صورت رفع تحریم‌ها می‌دانند.
احسان رضاپور، کارشناس بازار سهام
رفع تحریم‌ها و لیدر شدن گروه خودرویی در بازار سرمایه
باتوجه به روند روبه‌رشد و مثبتی که بازار طی هفته‌ای که گذشت سپری کرد، به‌نظر می‌رسد در هفته پیش رو نیز روند مثبت داشته باشد و نقدینگی قابل توجه‌ای به بورس تزریق شود. زیرا درحال ‌حاضر بازارهای موازی بورس ازجمله سکه، طلا، ارز و خودرو نیز با رکود مواجه هستند و خروج نقدینگی از آن‌ها صورت گرفته است. 
متوقف شدن عرضه سهام عدالت و همچنین گشایش‌های سیاسی که به نظر می‌رسد در حوزه بین‌الملل در حال وقوع است، می‌توانند بسیار موثر باشند. این عامل در کاهش ریسک‌های موجود در بازار از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند به رشد بورس کمک شایانی کند.
بنابراین انتظار می‌رود در یک روند رو به ‌رشد، بازار بتواند کف ‌های قبلی را که شکسته بود، پس بگیرد. اما یک نکته مهم این‌که سرمایه‌گذاران نیز باید اتفاقاتی را که در چهارماه ابتدایی امسال افتاد، فراموش کنند؛ زیرا آن شرایط دیگر تکرار نخواهد شد. به نظر می‌رسد کانال یک‌میلیون و ۲۰۰هزار واحدی، کف جدید بازار باشد. 
با توجه به این‌که بازار طی سه ماه اخیر با ریزش بیش از ۵۰ درصدی روبه‌رو بود، برخی‌ها حتی کاهش بیشتری را برای بورس متصور بودند. اما با برگشت شاخص‌کل از محدوده یک‌میلیون و ۲۰۰هزار واحدی، یک کف مستحکم برای بازار شکل گرفت که شاخص کل دیگر از آن پایین‌تر نخواهد رفت، این موضوع خود می‌تواند بسیار مهم باشد و به‌نوعی می‌توان گفت شاخص در حال خروج از کانال نزولی خود است. 
از ‌سوی‌دیگر، کاهش نرخ دلار نیز در بازار تاثیرگذار بوده است. اما به‌نظر نمی‌رسد نرخ ارز نیمایی که برای بورس بسیار مهم است تا یک سال آینده به زیر ۲۰هزار تومان کاهش پیدا کند که این موضوع برای سهام مفید خواهــد بود.  در گروه خودرویی نیز شاهد رشد بیش‌از ۲۰درصدی سهام ایران‌خودرو و سایپا طـــــی دو هفته اخیر بوده‌ایم. 
همچنین طی روز گذشته هر دو خودروساز بزرگ کشور روند روبه‌رشد خود را ادامه دادند. این درحالی است که باتوجه به بحث بازگشت آمریکا به برجام به نظر می‌رسد نخستین تحریم‌هایی که برداشته خواهد شد، تحریم‌های مربوط به خودرو خواهند بود. 
 
عظیم ثابت، کارشناس بازار سهام
تاثیر سیاست‌ گذاری‌ های اشتباه بر بازار سرمایه
وقتی قرار است تصمیمی برای بازار سرمایه گرفته شود که مربوط به نهادهای بالاتر از سازمان بورس است، باید تبعات آن را نیز در نظر گرفت تا بازار سرمایه در این تصمیم‌گیری‌ها دخیل شود. در این زمینه، زمزمه‌هایی در مورد افزایش نرخ سود بانکی به گوش می‌رسد که اگر عملی شود، در درجه اول ضربه اساسی به بازار سهام وارد می‌کند و در درجه دوم باعث وارد شدن شوک به بخش تولید کشور است. 
چراکه هزینه تولید به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد. مساله تاثیرگذار دیگر بر بازار سرمایه و بخش تولید، قیمت‌گذاری دستوری است که سال‌هاست توسط دولت در بازار خودرو انجام می‌شود و قرار بود این امر به بازار فولاد نیز تسری یابد اما به دلیل مخالفت‌های زیاد، به‌صورت کلی از دستور کار خارج شد. 
در این رابطه، معلوم است دلالان دوست دارند قیمت‌گذاری محصولات در یک بازار غیرشفاف انجام شود تا آن‌ها بتوانند هرکاری می‌خواهند انجام دهند. این در حالی است که وقتی محصولی در بورس عرضه شود، باید به مکانیزم آن نیز عمل کنید. 
یعنی قیمت باید براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود، نه این‌که برای آن سقف گذاشته شود.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=11824

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰