طرح مجلس برای واردات خودرو در صورت تصویب قطعا اجرا می ‌شود - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
نایب ‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

طرح مجلس برای واردات خودرو در صورت تصویب قطعا اجرا می ‌شود

  • کد خبر : 12017
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
طرح مجلس برای واردات خودرو در صورت تصویب قطعا اجرا می ‌شود

من و اعضای کمیسیون صنعت مجلس همگی مخالفت خود را با این که تولیدکننده یا واردکننده به بهانه‌های مختلف مورد برخورد قرار بگیرند یا کسب‌وکارشان تعطیل شود، اعلام کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نفل از دنیای خودرو، ممنوعیت واردات یکی از مهم‌ترین دلایلی گرانی خودروهای خارجی و ایجاد نارضایتی بین مشتریان بازار خودر طی سه سال گذشته بوده است. در حالی که بارها کمیسیون اصل۹۰ مجلس قبلی با طرح ساماندهی صنعت وبازار خودرو خواستند به این موضوع پایان دهند اما موفق به کنار گذاشتن این دستورالعمل دولتی حتی با طرح استیضاح وزیر وقت نیز نشدند. وزیران و سرپرستانی هم بعد که از اجرای قانون ممنوعیت واردات روی کار آمدند به اهمیت موضوع واردات خودرو توجه نداشتند.  
علی جدی؛ نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به جزئئیات طرح تحول صنعت و بازار خودرو گفت: «در طرح مذکور، بندی بر واردات خودرو به منظور تحقق اهداف کمیسیون صنعت مجلس پیش‌بینی شده است.  هرچند نارضایتی مردم در دور گذشته مجلس از سوی سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ به صحن علنی کشیده شد اما این گلایه ها در خصوص آزادسازی واردات خودرو با توجه به  کنترل منابع ارزر مصرفی کشور نادیده گرفته شد. این در حالی است که  اجرای محدودیت واردات خودرو لطمات بسیاری را متوجه شرکت‌های فعال در این زمینه کرد و به تشدید انحصار بازار برای خودروسازان انجامید. 
 انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است ممنوعیت واردات خودرو به زیان خودروسازان داخلی نیز شده؛ به نظر شما تصمیمات دولت در ین خصوص تا چه میزان براساس کنترل بازار و جرج ارز ازکشور بوده‌است؟
دولت قوانین مربوط به خودروسازان را به شکلی تعیین می‌کند که این شرکت‌ها در حاشیه امن خود باقی بمانند. درنتیجه به حدی متناسب با شرایط می‌توانند حلقه واردات را تنگ کنند که حتی با ورود جلس به موضوع واردات خودرو، اعمال نفوذها برای  واردات یا آزاد کردن به‌جایی نمی‌رسد و در نهایت سیاست یکسانی اتخاذ می‌شود این درحالی است که ممنوعیت واردات خودرو نه‌تنها می‌تواند نیاز بازار را تامین کند، بلکه زمینه رقابت میان خودروسازان داخلی  خارجی را فراهم خواهدکرد.
 به نظر شما طرح تحول صنعت و بازار خودرو می‌تواند نبض بازار را در دست بگیرد؟
همان‌طور که شاهد هستید طی دو هفته گذشته حباب خودرو به میزان قابل‌توجهی کوچک شده و قیمت خودروهای خارجی با رسانه‌ای شدن موضوع احتمال آزاد شدن واردات خودرو کاهش یافته است. خودرویی که خارج کشور با ارز آزاد و پرداخت تمام حقوق گمرکی به پنج‌میلیارد هم نمی‌رسید در بازار خودرو بین ۹ تا ۱۰ میلیارد خریدوفروش می‌شد که این ارقام با خبر حتمال آزادسازی واردات تا حدودی تعدیل شده‌اند.
 انجمن واردکنندگان خودرو طی سال‌های ممنوعیت واردات خودرو راهکارهایی برای واردات بدون انتقال ارز و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج کشور مطرح کرد. راهکارهای پیشنهادی تامین ارز موردنیاز واردات خودرو در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک چیست؟
در طرح تحول صنعت و بازار خودرو اررز مورد نیاز برای واردات از داخل تامین نمی‌شود، بلکه افراد و خودروسازانی می‌توانند خودرو وارد کنند که خودرو صادر کرده باشند. به این معنا که از محل صادرات خودرو و معادل آن می‌توانند خودرو وارد کنند. این پیشنهاد برای ایجاد بازار برای محصولات خودروساران داخلی منطقه مطرح شده است. افراد حقیقی غیردولتی که نفت خریداری کنند و آن را صادر و به فروش  برسانند هم  می‌توانند از محل ارز آن، خودرو به کشور وارد کنند. همچنین در راستای پیشنهاد دبیر انجمن  واردکنندگان خودرو و برای جلوگیری از انحصار برای خودروسازان، اشخاصی که در خارج کشور ارز دارند  و تعهدی نسبت به بازپرداخت آن به‌دولت ندارند، می‌توانند از محل آن ارز، خودرو به کشور وارد کنند.
 در طرح تحول صنعت خودرو چه بسته‌های تشویقی برای رقابتی شدن و افزایش کیفیت محصولات خودروسازان داخلی در نظر گرفته شده است؟
 چند گزینه در این  طرح برای تولید خودرو با کیفیت و افزایش بهره‌وری کار در نظر گرفته شده است. ابتدا باید رقابت میان خودروهای داخلی و خارجی ایجاد شود و خودروسازان داخلی باید به سمت کیفی‌سازی پیش بروند. خودروسازان برای دسترسی به سود واردات خودرو نیازمند تولید خودروهای قابل‌رقابت با خودروسازان جهانی  هستند. درغیر  این صورت از این بازار عقب خواهند ماند و خودروسازان برای رشد صنعت خودرو باید زنجیره  تامین قطعات خود را همگام با قطعه سازان جهانی ارتقا دهند. بنابراین برای تحقق این امر مشوق استفاده از ا ظرفیت واردات خودرو برای آن دسته از قطعه سازانی که صادارت دارند، در نظر گرفته شده است.
 آیا این بسته‌های تشویقی و آزادسازی مسیر واردات خودرو برای اشخاص وشرکت های غیرنمایندگی رسمی که خدمات پس از فروش را عهده دار نیستند، فرایند خدمات شرکت های نماینگی فروش را دچار اختلال نمی‌کند؟
در این طرح اجازه واردات برای شرکت های نمایندگی رسمی که اعتبار نزد شرکت‌های مادر دارند، محفوظ مانده است.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=12017

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰