به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، سیاوش امیرمکری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره انتشار خبری مبنی بر تلاش های دولت ترامپ برای انحراف پروازهای عبوری از آسمان ایران برای افزایش فشارها بر کشورمان، عنوان کرد: مسیرهای هوایی ایران مانند بسیاری از مسیرهای هوایی سایر کشورها میتواند برای مقاصد برخی از نقاط دنیا کوتاهتر و مقرون به صرفهتر و برای برخی بلندتر و گرانتر باشد.
* مسیر فضای ایران برای مقاصد اروپای شمالی و مرکزی و آمریکای شمالی کوتاه تر و ارزان تر است
وی تاکید کرد: مسیرهای هوایی ایران در مقایسه با مسیرهای رقیب ( در کشورهای همسایه) برای مقاصدی مانند اروپای شمالی و مرکزی، چین و آمریکای شمالی (که از مسیرهای به اصلاح قطبی یا POLAR استفاده میکنند) کوتاهتر و کاملا مقرون به صرفه است و عمده شرکت های فعال در کشورهای همسایه برای رسیدن به این مقاصد از این مسیرها استفاده میکنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در عین حال برای دسترسی به مقاصدی در جنوب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا، مسیرهای هوایی ایران مسیرهای طولانیتر بوده و طبیعی است که شرکت های هواپیمایی منطقه از مسیرهای دیگر که تا حد زیادی کوتاهتر و مقرون به صرفهتر است استفاده می کنند.
* اصلاح نظام تعرفه گذاری خدمات ناوبری هوایی برای جذب ایرلاین ها
امیرمکری افزود: در این بین مقاصدی وجود دارد که عبور از مسیرهای ایران و یا مسیرهای رقیب از نظر زمانی، تفاوت چندانی در آنها وجود ندارد و عواملی مانند قیمت و کیفیت خدمات ارایه شده مطرح میشود که شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برای جذب این بخش از بازار، اقدام به اصلاح نظام تعرفه گذاری خدمات ناوبری هوایی به منظور افزایش انعطافپذیری تعرفه ها کرده و در حال بازاریابی فضا و مذاکره با شرکت های هواپیمایی مختلف با هدف افزایش ترافیک و پایدار سازی منابع درآمدی حاصل از آنها است.
* قطر روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ پرواز بر فضای ایران دارد
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه به صرفه تر بودن عبور از آسمان ایران یا عربستان برای پروازهای قطری بستگی به مقصد پروازی دارد، توضیح داد: به عنوان نمونه اگر شرکت هواپیمایی قطر بخواهد به مقاصد قاره آفریقا پرواز کند طبیعی است که عبور از فضای عربستان کوتاه تر و مقرون به صرفهتر است اما اگر بخواهد به مقاصد اروپای مرکزی و شمالی پرواز بگذارد، مسیر ایران کوتاهتر و مقرون به صرفهتر است.
وی تاکید کرد: باید توجه داشت در شرایطی که قطر دچار ممنوعیت پرواز بر فراز کشورهای همسایهاش نبود به طور میانگین در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرواز از فضای ایران داشت که بعد از بسته شدن فضای کشورهای عربستان، امارات و بحرین، آمار این پروازها به ۳۰۰ تا ۴۰۰ پرواز روزانه افزایش یافت بنابراین طبیعی است که در صورت برطرف شدن تحریم های قطر با کاهش ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرواز روزانه مواجه باشیم و پروازهای هواپیمایی قطری به مسیرهای سنتی و مختص خودش متناسب با مقاصد پروازی تغییر یابد.
به گفته امیرمکری، اکنون به دلیل بسته بودن فضای عربستان پروازهای قطری به آفریقا از خلیج فارس به سمت عمان و با دور زدن امارات به سمت آفریقا انجام می شود که بسیار مسیر طولانی است و در صورت باز شدن فضای عربستان حدود ۷۰ پرواز قطری را در طول روز از دست خواهیم داد.
* ایمنی فضای کشور برای پروازهای عبوری بسیار مناسب است
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد: در خصوص فضای عربستان هیچ نوتام (اطلاعیه هوانوردی) امنیتی و ایمنی وجود ندارد در صورتی که FAA (اداره هوانوردی فدرال) و EASA (آژانس ایمنی هوانوردی اروپا) بعد از هدف قرار دادن پهباد آمریکا و سانحه اوکراین برای فضای ایران، نوتام صادر کرده اند اما از لحاظ ساختاری به دلیل وجود مسیرهای موازی مناسب، ایمنی فضای کشور برای پروازهای عبوری بسیار مناسب است.
* آمریکا نمی تواند مسیر هوایی ایران را برای ایرلاین ها حذف کند
وی با تاکید بر اینکه آمریکا نمی تواند موجب حذف مسیر هوایی مقرون به صرفه فضای ایران برای شرکتهای هواپیمایی دنیا شود، گفت: دشمنی های دولت آمریکا با مسیر پیشرفت مردم ایران بر کسی پوشیده نیست اما شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران دارای مزیت های منطقهای و نیز سابقه ارایه خدمات ناوبری هوایی ایران با کیفیت بالا است و اکنون استراتژی بازیگری فعال در بازار منطقهای را در دستور کار خود دارد.
امیرمکری بیان کرد: اگر شرکت های هواپیمایی منطقه رفتار حرفهای و مبتنی بر کسب سود بیشتر مشروع در قالب توصیه های سازمان هواپیمایی کشوری (ICAO) را داشته باشند، قطعا شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران را به عنوان یک شریک تجاری معتبر و قابل اتکا در کنار خود خواهند داشت.
* در روزهای پر تلاطم تحریم قطر فضای ایران برای عبور هواپیماهای قطری باز بود
آمریکا قادر به حذف مسیر هوایی ایران نیست
اگر ایرلاینهای منطقه رفتار حرفهای و مبتنی بر کسب سود داشته باشند، قطعا شرکت فرودگاههای ایران را به عنوان یک شریک تجاری معتبر و قابل اتکا در کنار خود خواهند داشت.
لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=12093