یک بام و دو هوای واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۰ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

یک بام و دو هوای واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۰

  • کد خبر : 12151
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۸:۰۰
یک بام و دو هوای واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۰

موضوع ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷ تاکنون بحث‌های زیادی را برانگیخته و کارشناسان نسبت به این مساله واکنش‌های متفاوتی را نشان داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، درآمد ارزی دولت در سال‌های ۹۸ و ۹۹ از این مهم صفر بود. این در حالی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مشخص شد، رقم دو هزار و ۴۰ میلیارد تومان برای حقوق ورودی خودرو در نظر گرفته شده است، علاوه بر این در بخش مالیات نقل و انتقال خودرو نیز رقم دو هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان، مالیات شماره‌گذاری خودرو در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه، با نفی آزادسازی واردات خودرو به استناد لایحه بودجه سال آینده عنوان کرد، اعمال حقوق ورودی حدود دو هزار میلیارد تومانی در بخش درآمدی دولت در لایحه بودجه به معنی آزادسازی واردات خودرو نیست و همچنان واردات آن ممنوع بوده و در این خصوص تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.
یکی از مباحث مهم در یکی دو سال اخیر بالاخص در زمان تصویب و تقدیم لایحه بودجه سروصدای زیادی را به همراه دارد، مساله مربوط به ممنوعیت واردات خودرو است. بر همین اساس پیش‌تر اعلام شد، مطابق بند الحاقی هفت لایحه بودجه سال ۹۹، واردات خودروهای سبک و سنگین (با اولویت خودروهای ترکیب (هیبریدی) و ماشین‌آلات معدنی و راهسازی با ارز منشا خارجی طبق قوانین و مقررات مجاز است. از سویی برخی کارشناسان بر این باور بودند دولت در سال ۹۶ و پیش از شروع دور تازه تحریم‌ها، با جلوگیری از واردات خودرو به پیشواز کنترل واردات و مصرف ارز رفت. اضافه بر آن برخی از مسئولان هم از گذشته تاکنون در مصاحبه‌های گوناگون، مواضع متفاوتی را نسبت به این مهم بیان داشته‌اند. گفتنی است بر اساس آخرین اطلاعات موجود و طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دولت حدود دو هزار میلیارد تومان درآمد عوارض گمرکی از محل واردات خودرو پیش‌بینی کرده است.
ممنوعیت واردات خودرو پایان می‌یابد؟
همزمان با تقدیم لایحه بودجه به مجلس مساله مربوط به واردات خودرو نقل محافل خبری شد و با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال شکل پر رنگ‌تری به خود خواهد گرفت. این در حالی است که بسیاری از مردم، متقاضیان و واردکنندگان خودروهای خارجی نسبت به بلاتکلیفی این مهم گله‌مند هستند و معتقدند تنگ کردن حلقه واردات آن هم در کالایی مانند خودرو منجر می‌شود تا سوداگران سوءاستفاده‌های بسیاری از آن داشته باشند و مشکلات متعددی را در پی خواهد داشت. این در حالی است که در سال جاری امیدواری‌هایی مبنی بر حل و فصل این مساله افزایش یافت، اما هرگز چنین اتفاقی نیفتاد. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، آن است که در سال‌های ۹۶ و ما قبل که واردات خودرو آزاد بود ۶۰ تا ۷۰ هزار دستگاه خودرو خارجی با ارزبری تقریبی یک میلیارد دلار وارد کشور شده بود. از طرف دیگر برخلاف لوایح و قوانین بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ که درآمد مالیاتی دولت از محل واردات خودرو به علت محدودیت منابع ارزی صفر بوده است، با تقدیم لایحه بودجه دولت در سال ۱۴۰۰ مشخص شد، رقم دو هزار و ۴۰ میلیارد تومان برای حقوق ورودی خودرو در نظر گرفته شده است. علاوه بر این در بخش مالیات نقل و انتقال خودرو نیز رقم دو هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان، مالیات شماره‌گذاری خودرو در نظر گرفته شده است. اضافه بر آن مجلس نیز طرحی را در دستور کار دارد تا بر اساس آن سال آینده واردات خودرو همزمان با عرضه خودرو داخلی در بورس کالا از محل ارز اشخاص آزاد خواهد شد. این در حالی است که بر اساس خبر ایسنا، مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه، با نفی آزادسازی واردات خودرو به استناد لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد، اعمال حقوق ورودی حدود دو هزار میلیارد تومانی در بخش درآمدی دولت در لایحه بودجه به معنی آزادسازی واردات خودرو نیست و همچنان واردات آن ممنوع بوده و درخصوص آزادسازی واردات خودرو تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است. گفته این مقام مسئول نشان می‌دهد که موضوع واردات خودرو همچنان سردرگمی و یک بام و دو هوای محسوسی را دنبال می‌کند. به علاوه امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت، در این مورد اظهار کرد: زمانی‌که یک طرح قرار است مطرح شود، باید تمام جوانب و ابعاد آن را با هم در نظر گرفت. در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی و شرایط جنگ اقتصادی، ما در یک بحرانی قرار داریم که مشخص نیست تا چه زمانی ادامه‌دار خواهد بود.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=12151

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰