اُوِرهال هر اتوبوس ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد! - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
هزینه پنج ‌برابری نوسازی در مقایسه با بازسازی

اُوِرهال هر اتوبوس ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد!

  • کد خبر : 12257
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۸:۰۰
اُوِرهال هر اتوبوس ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد!

مزیت بازسازی درمقابل نوسازی، به‌طورویژه مربوط به هزینه‌های این فرآیند می‌شود؛ در شرایطی که هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس برای ورود به ناوگان شهری حدود ۳میلیاردتومان است، به‌طور قطع صرفه با بازسازی اتوبوس‌های قدیمی و اورهال کردن آن‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، از آن زمان که صنعت خودروهای سنگین تجاری با مشکلات بسیاری روبه‌رو شد، شاهد توقف نوسازی ناوگان فرسوده کشور بودیم. این ناوگان که قرار بود با کمک دولت طی سه سال تا ۲۰۰هزار دستگاه نوسازی شود، حالا با کاهش توان تولید در میان تجاری‌سازان داخلی، ریتم نوسازی را از دست داده و همچنان با مدل‌های فرسوده به کار خود ادامه می‌دهد. در این میان، بخش مسافری خودروهای سنگین به‌دلیل نبود تقاضا ازسوی شهرداری‌ها با مشکلات دوچندانی همراه شده است. تولید اتوبوس که ارتباط مستقیم به حجم سفارش ازسوی شهرداری‌ها دارد، در یک سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده و با افزایش ۵برابری قیمت مواجه شده است. بنابراین، برخی خودروسازان عطای نوسازی را به لقای هزینه‌های بالای آن بخشیده‌اند و در عوض طی یکی، دو سال گذشته برای بازسازی اتوبوس‌های فرسوده، برنامه‌های بسیاری در دستور کار قرار داده‌اند. حالا مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه قیمت بازسازی هر دستگاه اتوبوس را اعلام کرده که یک‌پنجم قیمت خرید اتوبوس صفر تخمین زده شده است. 
   هزینه ۴۰۰ تا ۷۰۰میلیون‌تومان بازسازی اتوبوس
بازسازی به‌عنوان راهی برای خروج ناوگان حمل‌ونقل مسافری کشور از دست محصولات فرسوده، در چند سال اخیر موردتوجه خودروسازان، شهرداری‌ها و ناوگان اتوبوسرانی قرار گرفته است. در همین راستا، برخی خودروسازان مانند ایران‌خودرودیزل و شهاب‌خودرو، از آغاز فرآیند نوسازی مدل‌های فرسوده خود برای ورود دوباره به ناوگان از نفس افتاده شهری خبر داده بودند. مزیت بازسازی درمقابل نوسازی، به‌طورویژه مربوط به هزینه‌های این فرآیند می‌شود؛ در شرایطی که هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس برای ورود به ناوگان شهری حدود ۳میلیاردتومان است، به‌طور قطع صرفه با بازسازی اتوبوس‌های قدیمی و اورهال کردن آن‌هاست. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی هزینه اورهال اتوبوس‌های فرسوده را ۴۰۰ میلیون تومان در ازای هر دستگاه «اتوبوس تک‌کابین» اعلام کرده است. بنابراین می‌توان با هزینه خرید هر اتوبوس نو، ۵ یا ۷ دستگاه اتوبوس فرسوده را نوسازی کرد و جوان‌سازی ناوگان مسافری را تسریع بخشید. همچنین محمود ترفع هزینه بازسازی هر دستگاه اتوبوس دوکابین را ۷۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است.
   بازسازی ۴۰ اتوبوس در یک سال
در شرایطی که تولید اتوبوس‌سازان داخلی تقریبا متوقف شده است، ورود آن‌ها به بازسازی می‌تواند نجات‌بخش صنعت کشور باشد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام کرده است: «قرارداد بازسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس با بخش خصوصی منعقد شده که در شرف دریافت تسهیلات و آغاز فرآیند بازسازی است.» محمود ترفع در ادامه افزود: «در مرحله اول بازسازی اتوبوس‌ها، تعداد ۶۰دستگاه مینی‎‌بوس و ۲۰دستگاه اتوبوس گازسوز و ۲۰دستگاه اتوبوس دیزل تحویل داده شد که تمامی مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های گازسوز وارد خط شده‌اند و اتوبوس‌های دیزل نیز پس از نصب جی‌پی‌اس، دستگاه کارتخوان و شماره‌گذاری به خطوط وارد خواهند شد.» وی همچنین اعلام کرده است: «در یک‌سال گذشته حدود ۴۰دستگاه اتوبوس دوکابین به‌طور کامل تعمیر شده است.» 
   ابلاغ مصوبه دولت برای بازسازی ۵هزار اتوبوس
در آبان‌ماه نیز مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از ابلاغ مصوبه دولت برای بازسازی ۵هزار دستگاه اتوبوس خبر داده بود. مرضیه حصاری در این خصوص اعلام کرد: «براساس دستور رئیس‌جمهوری قرار شد بازسازی اتوبوس‌ها افزایش یابد و موفق به کسب مصوبه دولت برای بازسازی پنج هزار اتوبوس شدیم.» وی ادامه داد: «مدل تامین مالی بازسازی این ۵هزار دستگاه اتوبوس از طریق تسهیلات از منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه است و بر اساس طرح مشترک وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد وجوه آن را سازمان برنامه و بودجه تامین کند و وام کم‌بهره در اختیار شهرداری‌ها و بخش خصوصی اتوبوسرانی‌ها قرار گیرد تا اتوبوس‌ها بازسازی شود.»
   بازسازی ۱۴۰۰ اتوبوس در چهار سال
حصاری با اشاره به قرارداد بازسازی ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس بیان کرده بود: «از این تعداد تاکنون ۳۰۰دستگاه تامین مالی شده و بازسازی ۲۵۰دستگاه روبه اتمام است.» مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: «۳۳۰۰ دستگاه هم برای همه شهرهایی که ناوگان اتوبوسرانی دارند بازسازی می‌شوند که آن‌ها را به سازمان برنامه و بودجه معرفی کرده‌ایم و به تدریج تخصیص اعتبار می‌شود.» حصاری اظهار کرد: «در چهار سال اخیر حدود ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی کردیم که بخشی به‌صورت کمک نقدی خرید قطعه بوده و بخشی هم تسهیلاتی بوده است که در اختیار شهرها قرار دادیم.»

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=12257

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰