گسترش فناوری ارتباط بی سیمی جدید بین تلفن و خودرو - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

گسترش فناوری ارتباط بی سیمی جدید بین تلفن و خودرو

  • کد خبر : 13163
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
گسترش فناوری ارتباط بی سیمی جدید بین تلفن و خودرو

سامسونگ اس ۲۱ پلاس هم به فناوری «فرا پهن باند» مورد استفاده در آیفون های ۱۱ و ۱۲ مجهز شد. وقتی شما به خودروی یا منزلتان نزدیک می شوید شما را می شناسد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، فناوری فرا پهن باند یا UWB‌ مخفف ultra wideband‌ فناوری بی سیمی برای مشخص شدن مکان دقیق است. حق امتیاز بهره برداری از این فناوری متعلق به کمپانی اَپل است. تا به حال همه ما با مفاهیم وای-فای، بلوتوث و فایوجی آشنا شده ایم. حالا وقت آن رسیده که با یک فناوری ارتباط بی سیمی دیگر آشنا شویم که به آن «فرا پهن باند» یا UWB‌ می گویند. شرکت های سازنده ی تلفن های هوشمند از مثل اَپل و سامسونگ  سخت افزار لازم برای این فناوری را در گوشی های جدید خود نصب کرده اند از جمله آیفون های ۱۱ و ۱۲ و سامسونگ های نوت ۲۰ و گلکسی اس ۲۱ پلاس و اس ۲۱ اولترا. همچنین این فناوری در ساعت های دیجیتالی سری ۶ اَپل هم به کار رفته است. با این فناوری صاحبان این گوشی های هوشمند می توانند به دقت خیلی بالا به سراغ اشیا گم شده از جمله کلیدهای خودروهای جدید (که به آن در اصطلاح فاب fob‌ می گویند، بروند. حتی می توان از این فناوری استفاده کرد و سگ گم شده را پیدا کرد. اما مهمترین کاربرد آن هنگام نزدیک شدن به خودرو یا دور شدن از آن است که صاحب خود را می شناسد و هنگام نزدیک شدن درهای آن باز می شوند و موقع دور شدن قفل می شوند و بدون اجازه صاحبش روشن نمی شود.
دقت این فناوری ارتباط بی سیمی بین ۱ تا ۲ سانتیمتر است. خودروسازان ب ام و، آئودی و فورد از این فناوری به اشتیاق خیلی زیادی استقبال کرده اند. در حال حاضر کاربردهای این فناوری بسیار محدود است اما به تدریج که گسترش پیدا کند، وقتی از لپ تاپ خود دور شوید کسی نمی تواند از آن استفاده کند و وقتی از منزل خارج می شوید دیگر لازم نیست نگران قفل کردن درها باشید.
اندرو زیگنانی Andrew Zignani از مؤسسه تحقیقاتی ABI Research می گوید مکان دقیق شما در یک محیط به شکل فزاینده ای اهمیت پیدا کرده است به تدریج این فناوری در همه تلفن های همراه نصب خواهد شد. در سال ۲۰۲۰ فقط ۱۵۰ میلیون دستگاه تلفن همراه به این فناوری مجهزند که تا سال ۲۰۲۵ به یک میلیارد دستگاه می رسد.
«فرا پهن باند»، محدودیت های جی پی اس ماهواره ای در فضاهای بسته را ندارد. و زمانی که شما از ابزارهای الکترونیکی خود دور می شوید برای دیگران غیرقابل استفاده خواهد بود. زمانی که شب هنگام به منزل نزدیک می شوید، چراغ های راهرو به طور خودکار روشن می شوند و درست موقع رسیدن شما به درب منزل، قفل آن باز می شود. سرعت این فناوری تقریباً هزار برابر فناوری بلوتوث است.
در کلیدهای خودروهای جدید موسوم به فاب، احتمال هک کردن وجود دارد اما فناوری UWB در مقابل این نوع مشکلات مصون است.
در مورد فناوری هایی که مکان صاحب خود را با دقت بالا می سنجند آفت باشد مخصوصاً که شرکت های تبلیغاتی از آن برای ارسال تبلیغات استفاده می کنند اما خوشبختانه این فناوری امکان حفظ حریم خصوصی و ممانعت از ردگیری بدون اجازه را فراهم کرده است.
اگر در منزل نباشید و مهمان یا رفیق شما زودتر رسیده باشد از راه دور هم می توانید درب منزل را به روی آنها باز کنید. اگر خودروی خود را در پارکینگ خیلی شلوغی پارک کرده باشید و به خاطر نیاورید که کجا خودروی خود را رها کرده اید،‌ UWB به آسانی شما را به مکان خودرویتان هدایت می کند.
هیوندایی کره جنوبی ازاین فناوری برای خودروی جنسیس خود استفاده خواهد کرد.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=13163

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰