به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از دنیای اقتصاد، سایت کدال متعلق به سازمان بورس در گزارشی که خودروسازان ماهانه ارائه میکنند، بر رشد یک درصدی تولید خودرو در اردیبهشت نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته تاکید کرده، این در شرایطی است که خودروسازان در فروردین سال جاری نسبت به فروردین ۹۹، رشد ۱۱۸ درصدی داشتهاند. اینکه چطور خودروسازان از رشد ۱۱۸ درصدی فروردین به رشد یک درصدی اردیبهشت رسیدند را باید در افت شدید تولید فروردین ۹۹ که همراه با آغاز شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای خودروساز و قطعهساز بود جستوجو کرد. اما همانطور که عنوان شد خودروسازان در اردیبهشت رشد یک درصدی تولید را تجربه کردند این به این معناست که نسبت به اردیبهشت پارسال تغییری در تعداد خودروهای تولیدی خودروسازان ایجاد نشده است. براساس گزارش سایت کدال تنها شرکت سایپا رشد ۱۲درصدی را تجربه کرده و ایرانخودرو با افت تولید ۶درصدی و پارس خودرو نیز با افت ۲ درصدی همراه شدهاند. اما ثبات نسبی تولید در دومین ماه از سال جاری را آن هم در سالی که بهعنوان جهش تولید نامگذاری شده باید در رخدادهای مربوط به قیمتگذاری سال ۱۴۰۰ جستوجو کرد. بر این اساس اگر چه شورای رقابت تنها مرجع قیمتگذاری خودروهای داخلی، در ۱۳ اردیبهشت امسال میزان درصد افزایش قیمت محصولات تولیدی خودروسازان را اعلام کرد با این حال به دلیل انتقاد خودروسازان از نحوه قیمتگذاری، تقریبا تولید و عرضه خودرو معلق مانده بود. به این ترتیب بیتکلیفی قیمتگذاری خودرو از یک سو مانع از پرداخت بدهی خودروسازان به واحدهای قطعهسازی شد و از سوی دیگر تولید خودرو را (خواسته یا ناخواسته) کاهش داد. آنچه مشخص است خودروسازان سال ۱۴۰۰ را به امید بازگشایی بسته تحول صنعت خودرو که علیرضا رزمحسینی سال گذشته از آن رونمایی و برای تصویب به ستاد اقتصادی دولت ارسال کرد، آغاز کردند، این در شرایطی است که قیمتگذاری شورای رقابت تا حدودی ناامیدی را برای واحدهای تولیدی خودرو به همراه داشت. شورای رقابت در اردیبهشت بهطور میانگین افزایش ۹ درصدی را برای محصولات تولیدی خودروسازان مصوب کرد این در شرایطی است که تورم بخشی خودرو در زمستان سال گذشته ۱۴درصد اعلام شد. با این حال شورای رقابت سال گذشته همراه با روند کاهشی قیمت خودرو در بازار که مهمترین دلیل آن کاهش انتظارات تورمی بود، هیچ افزایش قیمتی را برای محصولات تولیدی در نظر نگرفت. با این شرایط خودروسازان امید داشتند شورای رقابت در قیمتگذاری ۱۴۰۰،با درنظر گرفتن تورم زمستانه به قیمتگذاری بپردازد. حال آنکه این شورا با نادیده گرفتن خواسته خودروسازان رشد ۹ درصدی را مصوب کرد. انتقاد خودروسازان از نحوه قیمتگذاری، تولید و عرضه خودرو در دومین ماه از فصل بهار را متاثر از خود کرد بهطوریکه میزان تولید خودرو کاهش یافت و عرضه نیز همراه با توقف فروشهای فوری روند نزولی به خود گرفت. به این ترتیب میتوان اینطور عنوان کرد که نحوه قیمتگذاری از سوی شورای رقابت و انتقاد خودروسازان به این روش، انتظارات تولیدی را برآورده نکرد و در نهایت ثبات تولید را رقم زد. با این حال اما شواهد بیانگر آن است که در خرداد رشد تولید در شرکتهای خودروساز رخ خواهد داد. یکی از مهمترین دلایل این ادعا هم تغییر مسیر قیمتگذاری خودرو است. آنچه مشخص است خودروسازان در نهایت با اصرار و پافشاری بر خواسته خود بالاخره توانستند مسیر قیمتگذاری خودرو را تغییر دهند؛ بهطوریکه برخلاف گذشته قیمت خودروها با توجه به تورم بخشی و در نظر گرفتن بهرهوری و کیفیت تعیین نمیشود بلکه ملاک میزان زیان تولید و حاشیه سود بازار خودروها است. این نحوه قیمتگذاری که طبق خواسته و سلیقه خودروسازان است، اگر تداوم پیدا کند بهطور حتم از اولین ماه اجرای آن یعنی خرداد رشد تولید را رقم خواهد زد. بهطوریکه خودروسازان با این روش قادر خواهند بود بدهی قطعهسازان را پرداخت کنند و با کاهش زیان، برای تولید برنامه ریزی داشته باشند. به این ترتیب آنچه مشخص است اگرچه خودروسازان آغاز خوبی برای تولید ۱۴۰۰ نداشتند، اما به نظر میرسد که از سومین ماه فصل بهار روند تولید بهتر شود.
تولید در اردیبهشت
حال سراغ جزئیات تولید در اردیبهشتماه میرویم. براساس اطلاعات منتشره در سایت کدال سازمان بورس، سایپا تنها خودروسازی است که در دومین ماه از سالجاری رشد تولید را تجربه کرده است. در شرایطی که این شرکت توانسته رشد تولید بیش از ۱۲ درصدی را در بازه زمانی یاد شده رقم بزند، دو خودروساز بزرگ دیگر یعنی ایران خودرو و پارس خودرو به ترتیب افت تولید حول و حوش ۶ درصد و ۲ درصد را در کارنامه خود ثبت کردند. بر اساس آمار ارائه شده، خودروسازی سایپا تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ توانسته در مجموع تولید ۴۸ هزار و ۵۶۰ دستگاه خودرو را نهایی کند.
چه تعداد خودرو در اردیبهشت تولید شد؟
آمار تولید سه خودروساز بزرگ کشور در اردیبهشت نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، از ثبات تعداد خودروهای تولید شده در این شرکتها حکایت دارد.
لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=14553