بازار خودرو؛ امیدوار به آینده‌ای روشن - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 23 September - 2024
6
افت قیمت جزئی خودرو بعد از مشخص شدن میهمان پاستور

بازار خودرو؛ امیدوار به آینده‌ای روشن

  • کد خبر : 14849
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۰۰
بازار خودرو؛ امیدوار به آینده‌ای روشن

بازار خودروهای داخلی یک روز بعد از مشخص شدن میهمان جدید پاستور، افت قیمت جزئی را تجربه کرد و البته این شامل حال دیگر بازارها نیز شد که خود باعث امیدواری است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از اخبار خودرو، بازار خودروهای داخلی یک روز بعد از مشخص شدن میهمان جدید پاستور، افت قیمت جزئی را تجربه کرد و البته این شامل حال دیگر بازارها نیز شد که خود باعث امیدواری است.
با اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، بازار خودرو واکنش مثبتی به‌این امر نشان داد و خودرو در ساعت‌های اولیه پس از اعلام نتایج، اندکی ارزان شد. البته این احتمال وجود دارد که این فرآیند مقطعی باشد و قیمت محصول در بازار، دوباره روند افزایشی به‌خود بگیرد. بعد از اعلام نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و مشخص شدن میهمان جدید پاستور، برخی خودروهای داخلی با افت بها مواجه شدند و پرشیا با دو میلیون‌تومان کاهش، به‌قیمت ۲۳۸ میلیون‌تومان رسید و پژو ۲۰۶ نیز با یک‌میلیون تومان کاهش، به‌قیمت ۲۱۰ میلیون‌تومان معامله شد. پراید نیز سه‌میلیون تومان ارزان شد و به‌قیمت ۱۱۹ میلیون‌تومان رسید. برخی معتقدند این کاهش قیمت خودرو مقطعی و هیجانی است و احتمالا بازار خودرو درادامه با نوسان نرخ بیش‌تری مواجه می‌شود؛ چرا که خودروسازان قبل از انتخابات به‌دنبال آزادسازی بهای محصولاتشان بودند و برای اجرای این برنامه با دولت وارد چالش‌های جدی شدند. البته احتمال دارد که خودروسازان در دولت جدید موفق به‌این اقدام شوند که دراین صورت بازار خودرو قطعا با افزایش قیمت جدی مواجه می‌شود. از طرفی بازار خودرو همچنان راکد است و براساس آنچه فروشندگان می‎‌گویند، درحال حاضر با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری مردم در بازار بیش‌تر نظاره‌گر بوده و منتظر ثبات شرایط بازار هستند. اما آنچه مشخص است این‌که قیمت انواع خودرو اندکی پایین آمده و برخی فعالان بازار نیز معتقدند روند کاهش قیمت ادامه‌دار خواهد بود.
در این میان خودرویی‌ها به‌آزادسازی واردات نیز چشم دوخته‌اند. درواقع پیش از شروع تحریم‌ها درسال ۱۳۹۷ واردات خودرو به‌دلیل ممانعت از خروج ارز از کشور متوقف شد و در پی آن، بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته و اشتغال‌های ایجادشده در صنعت‌خودرو از بین رفت و بسیاری از مردم با مطالبات معوق مواجه شدند. از سوی دیگر با به‌وجود آمدن خلأ ممنوعیت واردات و همچنین تحریم، بازار خودرو با جهش قیمت عظیمی مواجه شد و در این خصوص، برخی کارشناسان معتقدند که از سرگیری مجدد واردات خودرو، علاوه‌بر کسب درآمد برای دولت، به‌افت چشمگیر و سریع قیمت خودروهای وارداتی منجر می‌شود و می‌تواند سبب ایجاد یک تعادل حداقلی در بازار خودروهای وارداتی شود.
قیمت محصول در بازار خودرو دو حالت دارد؛ قیمت کارخانه‌ و آنچه توسط دلالان خودرو تعیین می‌شود. درواقع دلالان به‌ازای فروش هر دستگاه خودرو داخلی، حداقل ۵۰ درصد سود از بخش مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار دریافت می‌کنند. این درحالی است که صورت‌های مالی خودروسازان زیان‌ده است. به‌عقیده کارشناسان صنعت‌خودرو مشکل اساسی در این بخش، دو نرخی بودن محصولات در این بازار است که به‌چرخه توزیع نادرست خودرو برمی‌گردد و درحال حاضر قیمت‌گذاری در این بازار شکل دستوری دارد که این موضوع سبب شده است دلالانی که در کف بازار حضور دارند با حداقل سرمایه، بیش‌ترین آورده را داشته باشند. درواقع سال‌هاست که نمایشگاه‌داران خودرو و دلالان، اختیار بازار خودرو را در دست گرفته‌اند و خودروسازان نیز نمی‌توانند با این افراد مقابله کنند. البته برای مقابله با دلالان اقداماتی صورت گرفته است؛ از جمله این‌که باید سند خودرو تا یک سال به‌نام خریدار اولیه باشد تا از جولان دلال‌ها جلوگیری کند. هرچند آن‌ها نیز برای مقابله با این اقدام خودروسازان راه‌حل‌هایی یافته‌اند؛ از جمله وکالت‌های بلاعوض و سایر مولفه‌هایی که در بازار خودرو وجود دارد.
طی ۲۴ ساعت گذشته هردستگاه سمند LX مدل ۱۴۰۰، پژو ۴۰۵ مدل جی‌ال‌ایکس، پژو پارس ساده مدل ۱۴۰۰، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ساده، پژو ۲۰۶ صندوقدار و پژو ۲۰۷ اتوماتیک به‌ترتیب معادل ۱۹۹، ۲۰۰، ۲۳۸، ۲۱۰، ۲۵۸، ۲۶۳ و ۳۹۰ میلیون‌تومان معامله ‌شد. همچنین هردستگاه پژو ۲۰۷ دنده‌ای رینگ‌فولادی ۲۹۱ میلیون‌تومان، رنو تندر۹۰ مدل E2 معادل ۳۳۵ میلیون‌تومان، رنو تندرپلاس اتوماتیک ۴۵۰ میلیون‌تومان، رانا پلاس ۲۲۲ میلیون‌تومان، دنای معمولی رینگ‌فولادی ۲۷۹ میلیون‌تومان، دنا پلاس دنده‌ای توربو ۳۶۰ میلیون‌تومان و هایما s7 توربو ۶۶۰ میلیون‌تومان به‌مشتریان عرضه شد.
هر دستگاه سایپا ۱۱۱ و ۱۳۱، ساینا، تیبا یک و دو رینگ‌فولادی، کوئیک دنده‌ای و سراتو ۲۰۰۰ آپشنال نیز به‌ترتیب با بهای ۱۳۳، ۱۱۹، ۱۴۵، ۱۲۹، ۱۳۸، ۱۵۳ و ۷۹۰ میلیون‌تومان معامله شدند.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=14849

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰