چه خودروهایی برای تابستان به روغن متفاوت احتیاج دارند؟ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
3

چه خودروهایی برای تابستان به روغن متفاوت احتیاج دارند؟

  • کد خبر : 14939
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
چه خودروهایی برای تابستان به روغن متفاوت احتیاج دارند؟

روانکارها در هوای گرم رقیق‌تر می‌شوند بنابراین طبیعی است برای محافظت از موتور خودرو باید از روغن‌های سنگین‌تر استفاده شود. این موضوع در برخی موارد درست است اما نه به دلایلی که فکر می‌کنید!

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از اخبار خودرو، تابستان است و اگر شما دنباله‌رو قدیمی‌ها باشید احتمالا به‌دنبال روغن سنگین‌تر برای محافظت از خودرو، کامیون و حتی چهارچرخ‌های تفریحیATV، UTV یا هر وسیله نقلیه دیگری هستید که به روانکار چهار زمانه احتیاج دارد.
از گذشته تاکنون، مجوزهای صرفه‌جویی مصرف سوخت EPA باعث ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان خودرو و متخصصان حوزه فرمولاسیون روغن برای تولید روغن موتور با گرانروی کمتر شده است.
روانکارهای موتورهای جدید، برای محافظت از موتور خودرو در محدوده گسترده‌تر دمایی و اغلب با ویسکوزیته پایین‌تر طراحی شده‌اند. یکی از عوامل اصلی افزایش مصرف سوخت استفاده از روغن‌های سنگین است. تولیدکنندگان می‌دانند استفاده از روغن‌های سبک‌تر علاوه‌بر مصرف سوخت کمتر، از موتور خودرو نیز محافظت می‌کند.
هوندا با استفاده از روغن ۰W-20 روی این موضوع سرمایه‌گذاری و اخیرا برای روغن ۰W-16 نیز گواهینامه API دریافت کرده است. درواقع تولیدکنندگان خودرو تمام تلاش خود را می‌کنند تا روانکار توصیه‌شده هم از درجه گرانروی مناسبی برخوردار باشد و هم بهینه‌سازی مصرف سوخت و محافظت از موتور را فراهم کند.
در واقع برای محافظت از موتور هنگام گرم شدن نیازی به استفاده از روغن غیر از گرید ویسکوزیته توصیه‌شده نیست.
تاثیر رقیق شدن سوخت
استفاده از روغن سنگین‌تر، در مورد ATV ،UTV و سایر وسایل نقلیه آفرود مخصوص بیابان و جنگل‌گردی (ORV) نیز مهم است. رقیق‌تر شدن سوخت روغن موتور را نیز رقیق می‌کند.
رِقّت سوخت معمولا در خودرو‌های سواری زیر یک‌درصد است. رِقّت سوخت در وسایل نقلیه تفریحی می‌تواند تا ۷درصد باشد اما بین ۳ تا ۵ درصد کاملا رایج است.
استفاده از روانکار توصیه‌شده سازنده در مقابل رقیق بودن زیاد سوخت از موتور محافظت می‌شود. ORVها و بسیاری از موتورسیکلت‌ها با دورهای بالاتر (۸۰۰۰ یا بیشتر) از یک مخزن مشترک برای موتور و سیستم انتقال قدرت استفاده می‌کنند که می‌تواند روغن را تحت گرما و نیروی برشی بیشتری قرار دهد، تمام اینها به روغن با وزن بیشتر احتیاج دارند.
همچنین، ORVها برای طی کردن مسافت‌های طولانی ساخته نشده‌اند، بلکه اغلب برای کار یا بازی طراحی‌ شده‌اند و بیشتر به صورت مقطعی از آن‌ها استفاده می‌شود بنابراین نیاز به مقاومت بیشتر روغن در برابر رطوبت، رقّت سوخت و سایر آلودگی‌ها دارد.
اگرچه گرما می‌تواند تهدید جدی برای موتورهای احتراق داخلی باشد، اما خودرو‌های مدرن به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که بدون در نظر گرفتن دمای محیط، به‌شکل بهینه و با روغن رقیق کار کنند. با این حال و به‌رغم تفاوت عمده ORVها با خودروهای معمولی آن‌ها نیز معمولا می‌توانند با روغن موتورهای چهارفصل کنار بیایند.
اخیرا، تولیدکنندگان ATV تاکید بیشتری بر روانکارهای ویژه ‌ای دارند که برای استفاده در تابستان یا هوای گرم ساخته شده‌اند.
اگر ATV یا ORV را برای انجام کارهایی مانند بکسل کردن، مسابقه دادن یا استفاده در آب و هوای گرم خریداری کرده ‌اید، با استفاده از این روانکارهای خاص از سرمایه خود محافظت کرده‌اید.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=14939

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰