به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از دنیای اقتصاد، پیشتر اخباری در ارتباط با لغو برخی محدودیتها برای حضور خریداران خودرو از مبدأ مطرح بود اما به نظر میرسد با حذف قرعهکشی تمام محدودیتها برای خریداران خودرو از شرکتهای خودروساز برداشته شده و مانند روال قبل متقاضیان میتوانند به سایتهای شرکتهای خودروساز مراجعه و محصول خود را خریداری کنند.
بر این اساس روز گذشته خودروسازی سایپا در آخرین پیشفروش خود برای پنج محصول تولیدی (کوئیک S، ساینا S، کوئیک دندهای، کوئیک R و وانت پراید) علاوه بر حذف محدودیتهای ثبت نام، قرعهکشی را نیز از فرآیند فروش خود حذف کرده است.
بر اساس اطلاعیهای که این خودروساز منتشر کرده متقاضیان میتوانند در زمان تعیین شده (از امروز ساعت ۱۰ صبح به مدت ۲۴ ساعت) به سایت فروش این خودروساز مراجعه کرده از میان محصولات عرضه شده خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند، مبلغ اعلام شده را به عنوان پیشپرداخت به حساب خودروساز واریز و منتظر دریافت خودرو بر اساس برنامه زمانبندی اعلام شده (دی ماه ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۱) از سوی خودروساز باشند.
به نظر میرسد در حال حاضر خودروسازان حذف محدودیتها را در برنامه پیشفروش خود اعمال کردهاند اما به تدریج شاهد حذف محدودیتها برای حضور متقاضیان در طرحهای فروش فوقالعاده نیز خواهیم بود. اما چرا خودروسازان به سمت حذف محدودیتها و قرعهکشی از فرآیند فروش خود رفتند؟
به نظر میرسد اصلیترین دلیل این مساله نگرانی خودروسازان از کاهش متقاضی برای محصولات تولیدی باشد. بررسی طرحهای فروش خودروسازان نشان میدهد نمودار حضور متقاضیان در برنامههای متعدد فروش آنها طی حدود ۱۵ ماهی که از اعمال محدودیتها و شناسایی خریداران از مسیر قرعهکشی میگذرد، روند نزولی داشته است. البته باید توجه کرد افت متقاضیان برای حضور در طرحهای فروش خودروسازان از آبان سال گذشته محسوستر شده است.
به نظر میرسد افت تعداد متقاضیان این نگرانی را برای شرکتهای خودروساز به وجود آورده که آنها نتوانند برای محصولات تولیدی خود مشتری پیدا کنند؛ بنابراین به دنبال این هستند تا از مسیر حذف محدودیتها و همچنین قرعهکشی جاده حضور خریداران را در طرحهای فروش خود عریض کنند. کاهش قیمت برخی از محصولات در بازار به نسبت قیمتهای کارخانهای نیز به نوعی زنگ خطر را برای خودروسازان به صدا در آورد. در کنار این مساله نارضایتی خریداران از اجرای قرعهکشی یکی دیگر از دلایل حذف قرعهکشی میتواند باشد. خریداران معتقدند عرضه خودرو از این مسیر سبب میشود دریافت خودرو از شرکتهای خودروساز به بخت و اقبال گره بخورد.
این در حالی است که سیاستگذار خودرویی به دنبال این بود که از مسیر قرعهکشی، خودرو را به دست مصرفکننده واقعی برساند و به نوعی دست دلالان و واسطهها را کوتاه کند. اما اخبار منتشر شده در ارتباط با اجاره کارت ملی و پیدا کردن افرادی که شرایطی منطبق با محدودیتهای اعلامی خودروسازان داشتند از سوی دلالان، سبب شد تا تیر سیاستگذار خودرویی به سنگ بخورد و باز هم در عمل خریداران واقعی دستشان از خودرو کوتاه بماند. حال با برداشته شدن محدودیتها و حذف قرعهکشی این امکان وجود دارد تا متقاضیان در بازه زمانی اعلامی به سایت خودروسازان مراجعه کرده و با پرداخت پول، خودروی مورد نظر خود را پیشخرید کنند.
استارت حذف قرعهکشی خودروسازان
حذف قرعهکشی از فرآیند عرضه شرکتهای خودروساز استارت خورد.
لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=15447