از تولید ۱۷هزار دستگاه «تارا» تا ۷هزار دستگاه خودرو تجاری - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : دوشنبه - ۵ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 25 November - 2024
16

از تولید ۱۷هزار دستگاه «تارا» تا ۷هزار دستگاه خودرو تجاری

  • کد خبر : 16976
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
از تولید ۱۷هزار دستگاه «تارا» تا ۷هزار دستگاه خودرو تجاری

تولید ۷هزار دستگاه خودرو تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تا پایان سال از اقدامات ایران خودرو است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) با اعلام و تشریح بخشی از برنامه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو تا پایان سال آینده، گفت: «رویکرد کل گروه صنعتی ایران‌خودرو، ساپکو و شبکه تامین بر توسعه محصول است.» عادل پیرمحمدی افزود: «تولید دناپلاس توربواتوماتیک با پنج‌ستاره کیفیت، تولید محصول تارا در دو مدل اتوماتیک و دستی، برنامه‌ریزی تولید خودرو K125، برنامه‌ریزی تولید موتور سه‌سیلندر، تولید ۷هزار دستگاه خودرو تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تا پایان سال و برنامه‌ریزی تولید ۱۷هزار دستگاه از این خودروها تا پایان سال ۱۴۰۱ بیانگر آن است که گروه صنعتی ایران‌خودرو در شرایط تحریم‌ها از توسعه محصول غافل نمانده است.»
اصلی‌ترین رویکرد ساپکو در سال‌های آتی
پیرمحمدی با اشاره به برنامه‌های مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در مسیر توسعه، اظهار کرد: «برنامه‌ریزی برای تولید خودرو برقی، اصلی‌ترین رویکرد ساپکو در سال‌های آتی خواهد بود و ساختارهای ساپکو در استراتژی توسعه بر محور برنامه‌ریزی تولید این خودروها استوار است.» وی با بیان این‌که در سال گذشته و در اوج تحریم‌های ظالمانه با همت مهندسان، کارکنان و همدلی زنجیره تامین، ایران‌خودرو موفق به تولید ۵۰۱هزار دستگاه خودرو با میزان بالای خودکفایی شد، ادامه داد: «درحال‌حاضر ۹۲درصد ورق‌های مصرفی خودرو درداخل تولید می‌شود و ایران‌خودرو با مصرف ماهانه بیش‌از ۵۴هزار تن ورق، بزرگ‌ترین مشتری فولاد مبارکه است.» پیرمحمدی اضافه کرد: «ما در صنعت فولاد متقاضی تولید ورق‌های با استحکام کششی بالا هستیم و دستاوردهای ارزشمندی نیز در زمینه خودکفایی پلی‌آمیدها در پتروشیمی و ایزوسیانات فوم با همت صنعت خودرو در پتروشیمی داشته‌ایم.»
اصلی‌ترین چالش خودروسازان
مدیرعامل ساپکو همچنین به دستاوردهای گروه صنعتی ایران‌خودرو در زمینه جهاد خودکفایی قطعات و توسعه ساخت داخل در دو سال اخیر توسط نیروی انسانی فرهیخته و متخصص و با راهبری مدیرعامل این گروه اشاره کرد و گفت: «اصلی‌ترین چالش خودروسازان در شرایط فعلی تامین قطعات الکترونیک است.» وی میانگین ارزبری هر خودرو در کل شبکه تامین را یک‌هزار و ۷۱۵ یورو دانست و افزود: «سهم مواد اولیه از ارزبری هر خودرو ۶۳۵ یورو و سهم قطعات الکترونیک هر خودرو ۵۲۰ یورو است.» پیرمحمدی با بیان این‌که در سال گذشته ۱۲میلیون برد الکترونیکی در صنعت خودرو مصرف شده و این در حالی‌ است که کشور در زمینه خودکفایی صنایع نیمه‌هادی درحال توسعه است.» وی ادامه داد: «۵۶۰ یورو باقیمانده از ارزبری هر خودرو نیز قطعات داخلی‌سازی نشده است که خودکفایی این قطعات به‌عنوان اصلی‌ترین رویکرد در صنعت قطعه‌، سرلوحه برنامه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو در نهضت خودکفایی قطعات است.» طی دو سال اخیر بالغ‌بر ۱۳۳ پروژه نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان، ۲۲ پروژه با صنایع دفاع و ۲۶ پروژه با صنایع هوافضای سپاه تعریف شد که این مشارکت و همکاری با شرکت‌ها و صنایع توانمند در سطح کشور، از سال ۹۸ تاکنون به ۲۹۷میلیون یورو کاهش ارزبری در قالب پروژه‌های ساخت داخل انجامیده است.
محصولات جدید سواری و تجاری
همان‌طور که سال گذشته تارا به‌عنوان محصولی جدید وارد سبد محصولات بزرگ‌ترین خودروساز کشور شد، امسال نیز قرار است خودروهای جدید دیگری نیز در حوزه تجاری و سواری وارد چرخه تولید شوند تا هم رضایت‌مندی مشتریان افزایش یابد و هم زمینه‌های لازم برای صادرات فراهم آید. در آبان‌ماه، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید تارا اتوماتیک و پروژه توسعه محصول K125 را کلید زد و اعلام کرد ظرفیت تولید ۸۰درصد محصولات ایران‌خودرو،‌ طی سه سال آینده به برند داخلی اختصاص خواهد یافت. فرشاد مقیمی با بیان این‌که خودرو تارا با گیربکس دستی در کوتاه‌ترین زمان ممکن چهارستاره کیفی را دریافت کرده است و تا پایان سال نسخه اتوماتیک این محصول، پنج ستاره کیفی را دریافت خواهد کرد، گفت: «عدم تولید خودروهای زیر سه‌ستاره کیفی یکی از اهدافی است که دنبال می‌کنیم.» بنا بر برنامه‌های اعلام‌شده از سوی مقیمی، محصول پروژه K125 نیز در بهمن ۱۴۰۱ روانه بازار داخلی و صادراتی خواهد شد. هم‌زمان پلت‌فرم برقی این محصول نیز در دست طراحی و نمونه‌سازی است. گیربکس آن نیز در مرحله نخست AT خواهد بود و در آینده به گیربکس DCT و موتور سه استوانه ارتقا خواهد یافت. این در حالی است که اکسل خودرو تارا نیز که تکنولوژی ساخت آن برای نخستین بار وارد کشور شده، از مهرماه به تولید انبوه رسیده است.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=16976

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰