به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، سفر کردن به نقاط مختلف کشور که دارای آب و هوای متنوعی است نعمتی است کهکمتر کشوری از آن بهرهمند است. یکی از مکانهایی که در بهار طرفداران خاص خودش را دارد شمال کشور با دریای بزرگ وجنگلهای سبز و بکرش است.
شمال کشوری که دارای استانهای زیبا و حاصلخیز بوده؛ اما جادههایی که منتهی به آنها میشود چندان چنگی به دل نمیزنند. از جملهقدیمیترین و پر رفت و آمدترین این جادهها هزار و چالوس است. چالوس که دیگر جزو قدیمیترین جادههای کشور به حساب میآید وهراز هم با اینکه سناش کمتر از جاده چالوس است؛ اما آن هم جزو جادههای قدیم کشور محسوب شده که خودروهای بسیاری به سمتآن راهی و به سوی شمال، استان مازندران و شهر آمل میروند.
اما متاسفانه نکتهای که در این میان وجود دارد خطرناک بودن این جادههاست. از جمله جاده هراز که در این گزارش به صورت خاصمیخواهیم به آن بپردازیم.
جادهای پر پیچ و خم باریک با کوههایی که خطر ریزش سنگهایش هر لحظه وجود دارد و البته رانندگانی که چندان به این نکات توجهنکرده و همچنین کیفیت پایین خودروها همه و همه دست به دست هم داده تا هر ساله شاهد آمارها و خبرهایی در زمینه تصادفاتجادهای در این محور باشیم. در حالی که توجه به برخی نکات که باعث کاهش تصادفات جادهای به دلیل خطای انسانی میشود میتواندتا حدود بسیاری از میزان این آمار کم کند.
جادهای ناامن به دلیل عوامل انسانی و ضعف در زیرساختها
نزدیکترین مسیری که میشود از تهران به آمل رسید جاده هراز است. جادهای که راه را برای رسیدن به قله دماوند هم ساده کرده. جادههراز با تونلهای بسیار که بعد از جاده چالوس، مهمترین جاده تهران–مازنداران به شمار میرود و نسبت به قدمت جاده چالوس تازهساختتر است و بسیاری از مسافران برای اینکه خودشان را به شمال برسانند این راه را انتخاب و از جاذبههای گردشگری، تاریخی،طبیعی و مذهبی این جاده استفاده میکنند. حجم زیاد تردد در کنار ظرفیت کم جاده، گاهی موجب به وجود آمدن ترافیکهای بسیارطولانی میشود، برای همین تلاش شده است تا این جاده از دو باند به چهار باند ارتقا پیدا کند و تا به امروز نیمی از جاده چهارباندهشده است. با این حال جاده هراز، جادهای نا امن بوده و بخشی از این ناامنی، علاوه بر عوامل انسانی به زیرساختهای آن همبرمیگردد. آمار تصادفات رانندگی در جاده هراز بسیار بالاست. حتی آمارها نشان میدهد این جاده در زمان ساخت نیز کشته وزخمیهای زیادی برجای گذاشته است. همچنین از نگاه اداره راه و ترابری استان مازنداران کیلومتر ۱۸ تا ۲۲ جاده رودهن به سمتامامزاده هاشم، بحرانیترین قطعه این راه از نظر سقوط بهمن است. اگرچه تونل بهمنگیر امامزاده هاشم، واکنشی به این خطر استولی این بهمنگیر در سال ۱۳۷۶ نتوانست از جان ۳۲ مسافری که در همین نقطه زیر بهمن ماندند حفاظت کند.
با این وجود باز هم این عوامل انسانی است که بیشترین علت تصادفات را رقم زده است. علاوه بر این سوانج جادهای، آلودگی هوایداخل تونلهای جاده هراز هم بسیار بیشتر از استانداردهاست و خطراتی را برای ترددکنندگان ایجاد میکند که برای این موضوع همفعلا کاری صورت گرفته نشده.
رانندهها احساس مسئولیت کنند
در جادهایی مثل هراز، پشت هر پیچ آن خطر کمین کرده است. با این وجود امکانات جاده به اندازه پر خطر بودنش کافی نیست. اما بازهم رانندهها با دقت در رانندگی خود میتوانند از بروزحوادث جلوگیری کنند. اگر در زمان رانندگی بدانند که در قبال جان سرنشینهامسئولیت دارند و از طرف دیگر به فکر کسانی باشند که چشم انتظار آنها هستند؛ حتما آمار تصادفات کاهش پیدا خواهد کرد.
این جاده باریک است و هنوز به طور کامل ۴ بانده نشده. وقتی یک لاین رفت و یک لاین برگشت وجود دارد باید بیشتر از هر زمان دیگردر سبقت گرفتن توجه وجود داشته باشد. شاید اگر رانندهها بدانند که ۹۰ درصد تصادفات در جاده هراز به خاطر سبقت غیرمجاز استبیشتر به این مسئله توجه کنند.
اما از طرف دیگر متاسفانه هنوز و با وجود تمام تلاشهای صورت گرفته شده مشکلات جاده زیاد است و مسئولان باید به این نکته بیشترتوجه داشته باشند. روکش جاده ضعیف است و دست اندازهای زیادی در این جاده وجود دارد. برای همین هم اگر کسی به جاده هزارآشنایی نداشته باشد عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.
جاده تهران آمل علاوه بر داشتن جاذبههای گردشگری زیبا، به علت کوهستانی بودن منطقه و داشتن پیچهای تند و درههای عمیق خیلیخطرناک است. در فصل زمستان هم به خاطر بارشهای مکرر برف و یخزدگی جاده بسیار مخاطرهآمیز است و راننده ها قبل از تردد دراین محور کوهستانی سیستم گرمایشی خودرو را چک و حتما خودرو را به زنجیر چرخ مجهز کنند.
پیچ شیطان، پیچ خانزاد، پل مرگ
در جاده هراز، چند پیچ خطرناک وجود دارد. یکی پیچ «شیطان» در ۵۰ کیلومتری جاده آمل قرار دارد که ریزش سنگ در این منطقهبسیار پیش آمده. مخصوصا انتهای فصل زمستان و اوایل فصل بهار. چون زمستان که برف میبارد بین سنگها آب میرود و یخ میزند. فصل بهار که یخها میخواهند آب شوند باعث متلاشی شدن سنگها میشود و ریزش سنگ اتفاق میافتد. با اینکه گاردریلهایی در اینمنطقه زدهاند؛ اما باز هم احتمال خطر وجود دارد.
پیچ «خانزاد» هم پیچ دیگری است که احتمال تصادف در آن زیاد است و نزدیک پلیس راه «بیجان» قرار دارد و در کیلومتر ۶۵ جادهآمل است. ۵ کیلومتر بعد از منطقه «پلور» یک دو راهی است به نام دوراهی «آبشار» که منطقه بسیار خطرناکی است و تصادفزیادی در این منطقه اتفاق می افتد. البته آبشاری که آنجا قرار دارد خیلی جذاب است و مسافران برای تماشای این آبشار دقایقی راتوقف میکنند. اما دقیقا کنار این آبشار، جاده به دو قسمت تقسیم و تصادفات شدیدی را موجب میشود. محلی که نام دیگرش هم پلمرگ است.
برای آنکه آمار تصادفات جادهای به ویژه در این جاده تاریخی و زیبا کم شود چه بهتر که از خودمان شروع کنیم. اگر بدانیم سفر کردناز همان ابتدا که پا از خانه بیرون گذاشتهایم شروع میشود آنوقت است که عجلهای برای زود رسیدن نداریم و تلاش خواهیم کرد تا درطول مسیر از زمانی که داریم نهایت بهره را ببریم. به این امید که پس از کاهش تصادفات بر اثر خطای انسانی مشکلات دیگر مانند غیراستاندارد بودن جادهها و خودروها نیز به زودی برطرف شود و دیگر آمارهای منتشر شده درباره میزان تصادفات تعجبآور و تاسفآورنباشد.
گزارش: آزاده باقری