منوی خودروسازان خارجی در پسابرجام - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2
برجام کدام برندهای خودروساز را برمی‌گرداند؟

منوی خودروسازان خارجی در پسابرجام

  • کد خبر : 19795
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
منوی خودروسازان خارجی در پسابرجام

این روزها که صحبت از احیای برجام و لغو تحریم‌هاست، ایرانی‌ها در کنار انتظار بابت فروکش کردن تورم و بهبود اوضاع اقتصادی، به آینده بازارها به‌ویژه خودرو نیز می‌اندیشند و منتظر بازگشت برندهای معتبر به کشور هستند. از آن سو خودروسازان نیز انتظار لغو تحریم‌ها را می‌کشند تا بتوانند مشارکت‌های خارجی خود را از سر بگیرند و در این بین، شرکت‌های بخش‌خصوصی هم مشتاق ازسرگیری شراکت با برندهای بین‌المللی هستند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، این در شرایطی است که طبق آخرین آمارارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستون خیمه خصوصی‌های صنعت خودرو کشور همچنان در اختیار چینی‌هاست و اگر تحریم‌ها لغو شوند، ترکیب جدیدی در این بخش ایجاد خواهد شد.

خودروسازان خصوصی اتفاقا در جذب شرکای معتبر خارجی پیشگام بودند، به‌خصوص در دهه ۸۰ که با امثال فولکس واگن و هیوندایی، دوو، مزدا، اسکانیا و… کار می‌کردند. با توجه به شکل‌گیری این همکاری‌ها، شهروندان روی خوش به خودروهای بخش‌خصوصی نشان دادند، زیرا سطح کیفی بسیار بالاتری نسبت به محصولات خودروسازان بخش دولتی داشتند. با این حال خصوصی‌ها تقریبا هیچ‌گاه نتوانستند یا شاید هم نخواستند به رقیبی قدرتمند برای ایران خودرو و سایپا تبدیل شوند، هرچند سهم بازارشان به‌ویژه در نیمه نخست دهه ۹۰ رشد کرد. خودروسازان خصوصی اما در این سال‌ها از ناحیه تحریم و مسائل سیاسی کم ضربه نخوردند، موضوعی که انعکاس آن را می‌توان در خروج شرکای خارجی‌شان به وضوح دید. نمونه بارز این ماجرا، قطع همکاری کرمان خودرو با دووموتورز کره‌جنوبی است. وقتی جنرال موتورز آمریکا سهام دوو را خرید، دیگر امکان حضور این شرکت در ایران نبود و کرمانی‌ها شریک خارجی‌شان را از دست دادند. یا مثلا بم خودرو که به مونتاژ محصولات فولکس واگن آلمان مشغول بود، ناچار به قطع همکاری با این برند معتبر جهانی شد.
در دوران تحریم نیز کرمان موتور و گروه بهمن به ترتیب هیوندایی و مزدا را از دست دادند. اینها منهای شرکت‌های چینی معتبری هستند که تحریم سبب خروج آنها از بخش خصوصی صنعت خودرو شده است، از جمله BYD (شرکتی که گفته می‌شود به حضور در بازار آمریکا نزدیک شده است).

در دوران برجام، خودروسازان خصوصی این فرصت را داشتند تا از برندهای معتبر اروپایی و آسیایی میزبانی کنند و این اتفاق برای برخی از آنها رخ داد. به عنوان مثال، هیوندایی با کرمان موتور وارد همکاری شد، مزدا به گروه بهمن برگشت و BYD هم آمد. در کنار اینها صحبت‌های جدی مبنی بر حضور فولکس واگن در بخش خصوصی صنعت خودرو نیز مطرح شد که اتفاقا چیزی تا شکل‌گیری این همکاری نمانده بود، با این حال تحریم اجازه نداد غول خودروسازی جهان برای تولید به ایران بیاید. حالا اما با توجه به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احیای برجام و لغو تحریم، باز هم بحث حضور خودروسازان خارجی در ایران داغ شده و خصوصی‌ها نیز حتی از چند وقت پیش مذاکرات مقدماتی را برای ازسرگیری همکاری‌های بین‌المللی آغاز کرده‌اند. اگر برجام احیا و تحریم‌ها لغو شوند، حضور خودروسازان همچون هیوندایی، مزدا، نیسان و حتی فولکس واگن در بخش‌خصوصی صنعت خودرو کشور بعید نیست و در این بین احتمال حضور خودروساز کره‌ای (هیوندایی) بسیار بالاست.
صدرنشینی مدیران خودرو در تولید
نگاهی بیندازیم به آخرین آمارها از اوضاع تولید در خودروسازی خصوصی (چهار ماه ابتدایی امسال) و همچنین احتمالاتی که درباره مشارکت‌های خارجی در این بخش مطرح است. در این بین، مدیران خودرو با فاصله دارای بیشترین تیراژ در بازه زمانی تحت بررسی است. این شرکت که از همان ابتدا با چری چین همکاری داشته، در چهار ماه ابتدایی امسال ۲۳‌هزار و ۷۴۰ دستگاه تیراژ داشته است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید این شرکت حدودا سه برابر شده است. مدیران خودرو محصولاتی شامل‌ام وی ام، آریزو و تیگو را مونتاژ می‌کند و به نظر می‌رسد در پساتحریم هم ارتباط با چری را حفظ خواهد کرد. در واقع اتفاق محتمل برای مدیران خودرو پس از لغو تحریم‌ها، رشد تولید و احتمالا عرضه محصولات جدید است و بسیار بعید به نظر می‌رسد این شرکت به سراغ شریک خارجی دیگری برود.
پیوند دوباره کرمانی‌ها با هیوندایی؟
پس از مدیران خودرو، این کرمان موتور است که در بین شرکت‌های بخش خصوصی بیشترین تیراژ را دارد. طبق آمار وزارت صمت، کرمان موتور در چهار ماه ابتدایی امسال ۵هزار و ۸۳۷ دستگاه خودرو به تولید رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش حدودا ۱۴‌درصدی را نشان می‌دهد. تمام محصولات تولیدی کرمان موتور در بازه زمانی تحت بررسی را محصولات جک تشکیل داده‌اند. کرمان موتوری‌ها امیدوارند با احیای برجام و لغو تحریم‌ها، بتوانند شریک خارجی دیگری را برای خود دست و پا کنند و به گفته مسوولان این شرکت، هیوندایی در اولویت قرار دارد. با توجه به سابقه همکاری با هیوندایی و اقبال بلند محصولات این خودروساز کره‌ای در ایران، کرمان موتور ترجیح می‌دهد با این شرکت در پساتحریم وارد شراکت دوباره شود. گفته می‌شود مذاکرات مقدماتی از چندی پیش بین دو شرکت آغاز شده و هیوندایی نیز میل دارد به ایران بازگردد. حتی این احتمال وجود دارد که هیوندایی در آینده سهام کرمان موتور را نیز خریداری کند، موضوعی که پیش‌تر مورد توافق طرفین قرار گرفته است.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=19795

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰