بومی‌سازی شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی از سوی فناوران کشور - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

بومی‌سازی شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی از سوی فناوران کشور

  • کد خبر : 24159
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
بومی‌سازی شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی از سوی فناوران کشور

متخصصان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس توانستند برای آموزش هدایت و ناوبری کشتی به افسران دریایی، سامانه‌های شبیه‌سازی‌ای را طراحی کنند که بدون نیاز به حضور در دریا و کشتی، مهارت ناوبری را در افسران افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، کاظم علیپور، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: طراحی این سامانه شبیه‌ساز که جزو محصولات تحریمی در حوزه دریایی به شمار می‌رود، ۸ سال طول کشیده است و در این مدت توانستیم آن را در داخل کشور بومی‌سازی کنیم.
علیپور ادامه داد: در این سامانه همه تجهیزات مخابراتی و کمک ناوبری که روی کشتی وجود دارد؛ چه از لحاظ نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری، شبیه‌سازی شده است، به طوری که وقتی دانشجو وارد محیط شبیه‌ساز می‌شود، محیطی مطابق با کابین هدایت کشتی واقعی را تجربه می‌کند. ساختار این شبیه‌ساز آموزشی به صورت استاد- دانشجویی است، به طوری‌‎ که یک ایستگاه استاد و چندین ایستگاه دانشجویی وجود دارد و بصری‌سازی محیط دریا و بنادر مطابق با بنادر کشور و با کیفیت تصویر ۴K پیاده‌سازی شده است. همچنین نرم‌افزار استاد شبیه‌ساز این قابلیت را دارد که سناریوهای آموزشی مختلفی را برای دانشجویان طراحی و اجرا کند.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: آموزش در شرایط واقعی و در دریا برای افراد مبتدی بسیار خطرناک و پرهزینه و ممکن است با مخاطرات زیادی همراه باشد و اتفاقات جبران ناپذیری رخ دهد؛ از این رو استفاده از این شبیه‌ساز می‌تواند از وقوع خسارات مختلف جانی و مالی جلوگیری کند.
وی ادامه داد: این شبیه‌ساز از روی کشتی واقعی ساخته شده و از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با آخرین نسخه تجهیزات مخابراتی و کمک ناوبری کشتی‌های جدید مطابقت دارد.
به نقل از روابط‌عمومی پارک فناوری پردیس، علیپور خاطر نشان کرد: اکثر کشورها سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه استفاده از شبیه‌سازها به عنوان ابزار آموزشی جدید و مؤثر انجام داده‌اند، لذا اگر سازمان بنادر و دریانوردی، کشتیرانی و دانشگاه‌های دریایی به عنوان مرجع آموزشی دریانوردی از ما حمایت کنند، می‌توانیم در این زمینه رشد بیش از پیش داشته باشیم؛ زیرا با بومی‌سازی این شبیه‌ساز می‌توانیم علاوه بر افزایش دانش دریایی کشور، به اشتغال‌زایی کمک شایانی کنیم و از همه مهمتر از خروج ارز از کشور هم جلوگیری کنیم. همچنین با توجه به اینکه این محصول از نظر قیمت بسیار کمتر از قیمت نمونه خارجی است، می‌تواند برای مؤسسات آموزشی دریانوردی مقرون به صرفه باشد.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=24159

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰