هفت علت باد گرم کولر ماشین و راه حل آن - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
3

هفت علت باد گرم کولر ماشین و راه حل آن

  • کد خبر : 26170
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
هفت علت باد گرم کولر ماشین و راه حل آن

اگر دوست ندارید، در روزهای گرم تابستان، باد گرم زدن کولر ماشین را تجربه کنید، این مطلب را بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، یک روز گرم تابستانی را در نظر بگیرید. در میانه روز ماشین را زیر آفتاب سوزان درخیابان پارک می‌کنید. پس از چند ساعت برمی‌گردید. به محض اینکه در خودرو می‌نشینید، انگار وارد یک کوره حرارتی شده‌اید. در اینحالت فورا استارت می‌زنید و دست به دامن کولر ماشین می‌شوید. طبیعی است که در ابتدا کولر، باد گرم بزند؛ اما اگر چند دقیقه گذشتو اوضاع به همین منوال باقی ماند، تکلیف چیست؟ شما احتمالا از شدت گرما عرق می‌ریزید و با اعصاب به‌هم‌ریخته رانندگی می‌کنید. به‌نظر شما علت باد گرم کولر ماشین چیست؟

در این مطلب بهبررسی هفت دلیل باد گرم کولر خودرو و راه‌حل این مشکلات می‌پردازیم.

 

بررسی نظرات تعمیرکاران

وقتی کولر باد گرم می‌زند، می‌توان فهمید که اوضاع آنقدر خراب نیست که سیستم تهویه ماشین کلا کار نکند. مشکل باد گرم کولرماشین، مربوط به نقصی است که در عملکرد یکی از اجزای تشکیل دهنده سیکل تبرید کولر رخ داده است. بنابراین به احتمال زیادمی‌توان با صرف زمان و هزینه کم، ایراد سیستم تهویه خودرو را یافت و آن را برطرف کرد. تعمیرکاران، علت باد گرم کولر ماشین را درهفت مورد زیر خلاصه می‌کنند:

 

۱٫ نشتی گاز کولر خودرو

اولین و مهم‌ترین دلیل باد گرم زدن کولر ماشین، کاهش سطح سیال مبرد در سیکل تبرید است. البته در اصطلاح رایج به سیال مبرد، گازکولر گفته می‌شود. این سیال در تمام سیکل تبرید بین اجزای مختلف اعم از کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور در چرخشاست. حد فاصل خروجی کندانسور تا ورودی اواپراتور، این سیال در فاز مایع قرار دارد. همچنین در فاصله بین خروجی کمپرسور تاورودی کندانسور نیز این سیال در فاز گاز قرار دارد. به همین دلیل اصطلاح سیال مبرد نسبت به گاز کولر دقیق‌تر است.

وجود نشتی در مسیر خطوط لوله و اتصالات سیستم تهویه کولر، باعث کاهش سطح سیال مبرد می‌شود. باید توجه داشته باشید که میزانگاز کولر، تعیین‌کننده ظرفیت سرمایشی این سیستم است. بنابراین هرچه میزان سیال مبرد کمتر شود، عملکرد کولر نیز ضعیف‌ترمی‌شود. در نتیجه شاهد باد گرم کولر خودرو خواهید بود.

برای حل این مشکل ابتدا باید محل نشتی گاز کولر شناسایی شود. معمولا از محلول آب و کف یا چراغ قوه برای شناسایی محل نشتیاستفاده می‌شود. سپس باید نشتی برطرف شود. نهایتا باید گاز کولر شارژ شود تا سیستم تهویه به ظرفیت ایده‌آل خنک‌سازی خود برسد. پیشنهاد می‌کنیم که هر سال قبل از آغاز فصل گرما، با مراجعه به تعمیرگاه وضعیت شارژ گاز کولر را بررسی کنید.

 

۲٫ مشکلات کندانسور مهم‌ترین دلیل باد گرم کولر ماشین

گاز کولر با فشار و دمای بالا از کمپرسور خارج شده و به سمت کندانسور انتقال می‌یابد. کندانسور وظیفه خنک کردن سیال مبرد را برعهده دارد. به‌طوری که در خروجی از از کندانسور، سیال مبرد باید به فاز مایع تغییر وضعیت داده و کاهش دمای زیادی را تجربه کند. بهزبان ساده می‌توان نقش کندانسور را شبیه به رادیاتور خودرو دانست.

کندانسور چیزی جز یک مبدل حرارتی نیست. این قطعه در نزدیکی رادیاتور خودرو قرار دارد. سیال مبرد از طریق خطوط لوله کندانسوردر تماس غیر مستقیم با هوای آزاد قرار می‌گیرد. به این ترتیب تبادل حرارت، باعث خنک شدن سیال مبرد می‌شود. با توجه به اینکهکندانسور در معرض هوای آزاد قرار دارد، به مرور زمان گرد و غبار زیادی روی آن می‌نشیند. این موضوع باعث کاهش تبادل حرارت بینسیال مبرد و هوای آزاد می‌شود.

همچنین یک فن برای کندانسور در نظر گرفته می‌شود که هوا را با سرعت و فشار زیاد به سمت لوله‌های حاوی گاز کولر انتقال می‌دهد. آسیب دیدن پره‌های این فن نیز باعث می‌شود که ظرفیت خنک سازی کندانسور کاهش یابد. در نتیجه سیال مبرد در خروجی ازکندانسور، دمایی به‌مراتب بالاتر از دمای ایده‌آل خواهد داشت. این موضوع باعث می‌شود که عملا شاهد باد گرم کولر ماشین باشید.

راه‌حل ساده این مشکل، تمیز کردن بدنه کندانسور است. اگر با انجام این کار، مشکل برطرف نشد، باید به‌سراغ تعویض فن آسیب دیدهبروید تا ظرفیت خنک‌سازی کندانسور به مرز ایده‌آل برسد.

۳٫ مشکلات اواپراتور سیستم تهویه خودرو

اواپراتور به‌صورت مستقیم با هوای درون اتاق خودرو در تماس است. این تجهیز نیز مانند کندانسور یک مبدل حرارتی است. سیال مبردبا عبور از شیر انبساط، در دما و فشار پایین وارد اواپراتور می‌شود. این سیال در مسیر عبور از لوله‌های اواپراتور، به‌صورت غیرمستقیمبا هوای گرم درون اتاق تماس پیدا می‌کند. به این ترتیب گرمای هوا را جذب کرده و در نتیجه باعث خنک شدن آن می‌شود. سپس هوایخنک شدن توسط فن با شتاب خاصی به درون کابین اتاق خودرو پرتاب می‌شود.

اواپراتور نیز مانند کندانسور قطعات الکتریکی ندارد که باعث خرابی آن شود. معمولا کثیف شدن یا تجمع گرد و غبار روی سطح بدنهاواپراتور، باعث کاهش تبادل حرارت بین هوای درون اتاق خودرو و سیال مبرد می‌شود. در نتیجه شاهد باد گرم کولر خودرو خواهید بود. در این حالت نیز راه‌حل مشکل باد گرم کولر ماشین، تمیز کردن سطح بدنه اواپراتور است.

 

۴٫ خرابی ترموستات علت باد گرم کولر خودرو

ترموستات قطعه‌ای مکانیکی است که وظیفه اندازه‌گیری دما را بر عهده دارد. این قطعه در سیکل تبرید سیستم تهویه ماشین، رویاواپراتور نصب می‌شود. این قطعه با اندازه‌گیری دمای سیال مبرد در ورودی به اواپراتور، شرایط را برای حفظ دمای عملیاتی این تجهیزفراهم می‌کندبه زبان ساده اگر دمای سیال مبرد در ورودی به اواپراتور کمتر از حد مجاز باشد، با ارسال سیگنالی دستور توقففعالیت کمپرسور را صادر می‌کند.

همچنین در صورتی که دمای سیال مبرد بالاتر از حد مجاز باشد، سیگنال روشن شدن کمپرسور را صادر می‌کند. خرابی ترموستات،گاهی اوقات باعث باد گرم زدن کولر ماشین می‌شود. در این حالت ممکن است سیال مبرد با دمای بالا وارد اواپراتور شود. در نتیجه آنطور که باید و شاید، گرمای هوای داخل کابین خودرو را جذب نکند. برای حل این مشکل معمولا باید ترموستات را تعویض کنید.

۵٫ مشکلات سیستم برق‌رسانی خودرو

مهم‌ترین عضو سیکل تبرید خودرو که با سیستم برق‌رسانی خودرو ارتباط دارد، کمپرسور است. کمپرسور نیروی لازم برای فشرده‌سازیسیال مبرد را از طریق تسمه دینام که متصل به موتور خودرو است، دریافت می‌کند. به این ترتیب نوسان در عملکرد سیستم برق خودرومانند کاهش یا افزایش شدت جریان الکتریکی ممکن است باعث، کاهش توان فشرده‌سازی کمپرسور شود.

 

از آن گذشته تعداد زیادی اتصالات الکتریکی مانند رله و فیوز در سیستم تهویه ماشین وجود دارد. بروز مشکل در هر یک از این قطعاتالکتریکی، باعث افت عملکرد کولر می‌شود. در نتیجه شاهد باد گرم کولر ماشین خواهید بود. برای رفع این مشکلات باید تعمیرکارمتخصص در زمینه برق، ایراد اصلی را شناسایی کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام کند.

 

۶٫ آسیب دیدن کمپرسور کولر ماشین

همان‌طور که اشاره کردیم، کمپرسور خودرو وظیفه فشرده‌سازی گاز کولر را بر عهده دارد. اگر کمپرسور وظیفه خود را به‌درستی انجامندهد، توان خنک‌سازی کولر به‌شدت افت پیدا می‌کند. در این حالت باد گرم زدن کولر ماشین، تنها یکی از احتمالات پیش رو است. حتیممکن است کولر اصلا روشن نشود.

 

در برخی از خودروها، مشکل کمپرسور در سرعت بالا اتفاق می‌افتد. در این حالت کار خاصی نمی‌توان انجام داد. گاهی اوقات مشکلمربوط به آسیب دیدن تسمه کمپرسور است که در این حالت باید آن را تعویض کنید. یک پیشنهاد دیگر هم داریم. حتما ماهانه یکبار کولرخودرو را برای چند دقیقه روشن کنید. وقتی در طولانی مدت از کولر استفاده نکنید، ممکن است که دچار مشکل شود.

 

۷٫ خرابی سنسور فشار گاز کولر خودرو

موضوع مهم دیگری که در عملکرد بهینه سیستم تهویه خودرو تاثیر دارد، فشار گاز کولر است. در بسیاری از خودروهای سواری فشارایده‌آل سیال مبرد باید در تمام سیکال تبرید بین ۵٫۲ تا ۱۹ بار قرار داشته باشد. اگر فشار از این محدوده کمتر شود، توان خنک‌سازیسیستم تهویه کاهش می‌یابد. در نتیجه شاهد باد گرم کولر ماشین خواهید بود.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق یک حسگر با نام سنسور فشار گاز کولر در سیستم تهویه خودرو استفاده می‌شود. این سنسور مقداردقیق فشار گاز کولر را در بخش‌های مختلف اندازه‌گیری کرده و داده‌ها را در اختیار واحد کنترل مرکزی کولر قرار می‌دهد. خرابی اینسنسور باعث می‌شود که اندازه‌گیری فشار مختل شود. در نتیجه احتمال کاهش فشار گاز کولر وجود دارد. در این حالت باید سنسور راتعویض کنید.

شما هم نظر خود را بگویید

در این مطلب به بررسی هفت علت باد گرم کولر ماشین پرداختیم. سیستم تهویه خودرو، عملکردی مشابه کولر گازی دارد که در خانه‌ها ومحل کار استفاده می‌شوند. همان‌طور که کولر‌های گازی را به‌صورت دوره‌ای نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، باید کولر خودرو را نیزبه‌طور منظم در طول سال بازرسی کنید. به‌این ترتیب می‌توان جلوی خراب شدن سیستم تهویه ماشین را گرفت. به‌نظر شما علاوه بر آنچهتا اینجا برشمردیم، دلایل دیگری می‌توان برای باد گرم کولر خودرو برشمرد؟

گزارش: منیژه میرزایی

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=26170

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰