منابع تخصیص ارز خودروسازان تغییر نمی‌کند - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

منابع تخصیص ارز خودروسازان تغییر نمی‌کند

  • کد خبر : 27227
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
منابع تخصیص ارز خودروسازان تغییر نمی‌کند

پس از گذشت حدود دو هفته‌ از نامه مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت به سازندگان وسائل نقلیه با موضوع بازنگری در تامین ارز مورد نیاز که خود فکری برای آن کنند، به تازگی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در نامه‌ای به رئیس شورای رقابت، ضمن تبیین آخرین وضعیت صنعت خودرو و بازار آن، اعلام کرد که تغییری در تخصیص ارز خودروسازان به وجود نیامده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، ۲۱ مرداد ماه بود که به دنبال اظهار نظرهای رسمی و غیررسمی پیرامون تامین ارز صنایع خودروسازی و همانگونه که شنیده می‌شد، عبدالله توکلی لاهیجانی- مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت- در نامه‌ای رسمی با موضوع «بازنگری محل تامین ارز» خطاب به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان در راستای تعمیق بخشی ساخت داخل اعلام کرد تا شرکت‌ها بیشتر به فکر داخلی‌سازی باشند و از انجمن‌های صنایع مذکور خواست برای تامین ارز مورد نیاز به فکر صادرات باشند یا اینکه از دیگر صادرکنندگان ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

در این راستا، خودروسازان نیز ضمن تاکید بر اینکه تمامی ورودی‌های صنعت خودرو اعم از مواداولیه و پتروشیمی‌ها را با قیمت آزاد تهیه کنیم، بایستی دولت اجازه دهد که قیمت‌گذاری خودرو نیز از فرآیند قیمت‌گذاری دستوری خارج شود.

البته که این امر توسط شورای رقابت رد شده و این سازمان به صراحت اعلام و تاکید کرده است که شورای رقابت متولی قیمت‌گذاری و تعیین دستورالعمل قیمت خودروهاست؛ این موضوع هنوز تغییری نکرده و همچنان نهاد تصمیم‌گیر برای قیمت خودروها شورای رقابت است. حال پس از گذشت حدود دو هفته، منوچهر منطقی (معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت) در نامه‌ای خطاب به سید محمدرضا سیدنورانی- رئیس شورا و مرکز ملی رقابت ضمن تببین آخرین وضعیت (تولید، تامین ارز خودروهای مونتاژی و…) صنعت خودرو و بازار، اعلام کرده است که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی تلاش شده تا نیازهای ارزی خودروسازان داخلی تامین شود و تا پایان سال تداوم داشته باشد. بنابراین تأمین ارز برای ایفای تمامی تعهدات خودروسازان داخلی کمافی‌السابق و بدون تغییر انجام خواهد پذیرفت.

در متن نامه مذکور آمده است:

“عطف به نامه شماره ۱۳۱۲-۱۰۰۲ ص تاریخ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ عنوان رئیس جمهوری در خصوص “ادعای افزایش قیمت‌ها در دو بازار ارز و خودرو” توضیحات لازم را در ارتباط با تبیین موضوع و تنویر افکار اعضای آن شورا به شرح ذیل به استحضار می‌رساند:

۱- نامه شماره ۷۷۹۱۸۹ تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ مدیرکل دفتر صنایع خودرو در خصوص “خودروهای مونتاژی” موضوع فصل (۹۸) بوده که تاکنون نیز از محل ارز غیر از نیما نظیر تهاتر، صادرات و ارز اشخاصی استفاده می‌شد؛ لذا تغییر خاصی در این خصوص به وجود نیامده است؛ ضمن اینکه در این نامه بر “ترجیح استفاده از ارزهای صادراتی” تاکید شده است که باقی سایر محل‌های تأسیس ارز نیست.

۲- در چهار ماهه نخست سال جاری حدود ۳۷۶ هزار دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است که در مقایسه با تولید ٢٩٧ هزار دستگاه در سال گذشته، رشد ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که کل تولیدات خودرویی کشور در همین مدت ۴۴۳ هزار دستگاه است که نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو هستیم. بنابراین در صنعت خودروی کشور همانند سال گذشته جریان تثبیت تولید و روند رشد مناسبی را شاهد هستیم.

همچنین از ابتدای سال جاری با برنامه ریزی‌های دقیق و همکاری‌های مشترک صورت گرفته فی مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تلاش شده است تا به تمامی نیازهای ارزی خودروسازان داخلی پاسخ داده شود؛ روندی که تا پایان سال سیر تداوم خواهد داشت، به گونه‌ای که مطابق برنامه ریزی‌های به عمل آمده ارز تخصیصی به خودروسازان با توجه به آنکه در سال “رشد تولید و مهار تورم” قرار داریم حداقل به میزان ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=27227

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰