تولید رنگ‌های ضد خزه برای کشتی‌ها با «جادوی قرن ۲۱» - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

تولید رنگ‌های ضد خزه برای کشتی‌ها با «جادوی قرن ۲۱»

  • کد خبر : 27289
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
تولید رنگ‌های ضد خزه برای کشتی‌ها با «جادوی قرن ۲۱»

محققان دانشگاه هرمزگان با استفاده از ترکیبات دریایی طبیعی، نانو کامپوزیت گرافن‌اکساید برای استفاده در رنگ‌های بدنه کشتی را سنتز کردند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا) به نقل از روابط‌عمومی بنیاد ملی علم ایران (INSF)، سولماز سلیمانی مجری طرح، عنوان پروژه اجرا شده در دانشگاه هرمزگان را «سنتز زیستی نانو کامپوزیت گرافن اکساید احیا شده با ترکیبات طبیعی دریایی و بررسی اثرات آنتی فولینگ» ذکر کرد و گفت: نانوتکنولوژی محدوده‌ای از تکنولوژی است که در این محدوده انسان می‌تواند انواع ترکیبات، آلیاژها، وسایل و ابزارها و به طور کلی، سیستم‌ها و سازه‌های گوناگون را در مقیاس اتمی و مولکولی و در ابعاد نانومتری طراحی کرده و به مرحله ساخت برساند.

وی نانو تکنولوژی را شامل قرار دادن اتم‌ها در جای خاص خود دانست تا اجازه دهد مواد سبک‌تر، محکم‌تر، ارزان‌تر و با دقت ابعادی بالاتر ساخته شود، ادامه داد: رسوبات زیستی دریایی مسأله‌ای دیرینه و پرهزینه برای صنایع دریایی محسوب می‌شوند. اگرچه راه‌حل‌هایی به صورت پوشش‌های مقاوم در برابر رسوبات دریایی وجود دارند، با این حال بسیاری از آنها در طبیعت آفت‌کش محسوب می‌شوند و هنوز لازم است راه‌حل گسترده، مؤثر و ایمن از نظر زیست‌محیطی بخش قابل توجهی از بازار را تسخیر کند.

سلیمانی ادامه داد: در چند سال گذشته، گرافن و گرافن‌اکساید مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و کاربردهای زیادی برای آن تعریف شده است تا جایی که این ماده را «جادوی قرن ۲۱» می‌نامند. البته این ماده، کاربردهای زیادی در حوزه دریایی دارد که کمتر به آن توجه شده است. به همین دلیل، نیاز به مطالعه و تحقیق بیشتر در این زمینه احساس می‌شد.

این محقق با بیان اینکه تاکنون پژوهشی در زمینه سنتز زیستی نانو کامپوزیت گرافن‌اکساید احیا شده از منابع طبیعی دریا انجام نشده است، گفت: در این تحقیق به منظور سنتز زیستی نانوکامپوزیت گرافن‌اکساید احیا شده از منابع طبیعی دریا با قابلیت آنتی‌فولینگی (ضد خزه) برای به‌کارگیری در صنعت استفاده شده است.

وی تصریح کرد: رنگ‌های آنتی‌فولینگ موجود در بازار براساس مواد و روش‌های شیمیایی تولید می‌شود که خسارات جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند و البته دارای هزینه‌های هنگفتی است. لذا ما در این مطالعه نانوکامپوزیت گرافن‌اکساید احیا شده با ترکیبات طبیعی دریایی که دارای خواص آنتی‌فولینگی است را سنتز کردیم که نه‌تنها به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کند بلکه ارزان‌تر از رنگ‌ها و ترکیبات آنتی‌فولینگ موجود در بازار است و حتی باعث از بین رفتن موجودات مزاحم شده و هزینه‌های مربوط به حذف این موجودات از بدنه کشتی را نیز کاهش می‌دهد.

سلیمانی خاطر نشان کرد: اگر از این طرح پژوهشی، حمایت‌های مالی انجام شود، در تمامی حوزه‌ها و به خصوص صنعت حمل و نقل دریایی و سکوهای نفتی کاربرد دارد. در انجام این طرح با چالش‌هایی نظیر دسترسی به منابع مواد اولیه، امکانات و تجهیزات مواجه بودیم و به خاطر اینکه ارتباط بین دانشگاه و صنعت هنوز به طور کامل و مناسب، شکل نگرفته، این طرح در صنعت هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است اما امیدوارم، حمایت‌های بهتری صورت گیرد تا بتوان از نتایج این پژوهش در صنعت هم استفاده کرد.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=27289

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰