چگونه با اتومیبل شخصی رفت و آمد کنید تا هوا آلوده نشود؟ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

چگونه با اتومیبل شخصی رفت و آمد کنید تا هوا آلوده نشود؟

  • کد خبر : 29168
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
چگونه با اتومیبل شخصی رفت و آمد کنید تا هوا آلوده نشود؟

چگونه به حفظ هوای پاک کمک کنیم؟ این سوالی است که هر ساله با آغاز فصل سرد و دوران وارونگی دما بیشتر از هر زمان دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد.

چگونه به حفظ هوای پاک کمک کنیم؟ این سوالی است که هر ساله با آغاز فصل سرد و دوران وارونگی دما بیشتر از هر زمان دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد. توجهی که البته در این چند سال اخیر چندان تاثیرگذار نبوده و یک روز هوای پاک تبدیل به آرزویی شده که شاید با وزیدن باد و باریدن برف و باران برای مدت زمان کوتاهی برآورده شود. اما به هر حال نمی‌توان در این شرایط دست روی دست گذاشت و تنفس هوای آلوده را جبری دانست که چاره‌ای برای آن وجود ندارد. یافتن راهکار کاهش آلودگی هوا، می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود سلامت بگذارد. شاید اگر با شعار «از خودمان شروع کنیم» یک گام در زمینه حفظ هوای پاک برداریم تا حدودی بتوان بر روی کاهش میزان آلودگی هوا اثر گذاشت. یکی از این گام‌ها می‌تواند با توجه به خودروهای شخصی به تحقق برسد.
معضل وسایل نقلیه و خودروهای شخصی در کلان‌شهرها به ویژه پایتخت معضل کوچکی نیست و از این رو همیشه مشکلاتی را با خود به همراه داشته است. ایجاد آلودگی هوا در کنار ترافیک از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که می‌توان به آن اشاره کرد. اما می‌توان با ایجاد حس مسئولیت با چند راهکار، میزان معضلات پیش آمده به دلیل وسایل نقلیه شخصی را کاهش داد.
صبور و آرام باشید
حفظ آرامش و خونسردی در زمان رانندگی یکی از روش‌های ساده‌ایست که البته در شرایط حال حاضر به دست آوردن آن کار ساده‌ای نیست. با این وجود می‌توان در این زمینه تلاش بیشتری کرد؛ چرا؟ چون کمک خواهد کرد تا زمان رانندگی با سرعت متعادل و درست رانندگی انجام شود. سرعت گرفتن‌های بی‌مورد، گاز دادن‌های بی‌فایده، ترمزهای نا به جا، تغییر مسیرهایی بدموقع و… باعث افزایش سوخت و ساز خودرو و ایجاد آلودگی می‌شود. برای همین اگر به عنوان راننده در کمال خونسردی و با حوصله رانندگی انجام شود آنوقت نیاز به سرعت غیر مجاز و گاز دادن‌های اضافی نخواهد بود.
انتخاب مسیرهایی که ترافیک کم‌تری دارد و یافتن زمان‌های مناسب که در آن زمان تردد کم‌تری در خیابان وجود دارد هم می‌تواند در زمان استفاده از خودروی شخصی، میزان آلودگی افزایش پیدا نکند. از این رو چه بهتر که قبل از سوار شدن به اتومیبل مسیر مورد نظر از طریق مسیریاب‌ها چه داخلی و چه خارجی بررسی شود تا قبل از حرکت بدانید از چه مسیری بروید بهتر خواهد بود. از طرف دیگر وقتی از مسیریاب‌ها استفاده شود زمان حدودی که قرار است به مقصد برسید نیز مشخص شده و آنوقت با برنامه‌ریزی بهتر طول مسیر طی خواهد شد. این موضوع در ایجاد حفظ آرامش و صبوری در رانندگی نیز بسیار اثرگذار است. چون در هر صورت مشخص است مسیر پیش رو چگونه است و چه میزان زمان در مسیر خواهد گذشت.
بررسی همیشگی و دائمی سلامت خودرو
هر چقدر سوخت کم‌تری در زمان رانندگی استفاده شود قاعدتا میزان ایجاد آلودگی هوا نیز کم‌تر خواهد شد. برای همین مطالعات کافی در زمینه ویژگی‌های مدل خودروی شخصی و اینکه رادیو‌ضبط، چراغ‌های داخلی و خارجی، سیستم تهویه و… چه میزان سوخت و انرژی مصرف می‌کند کمک خواهد کرد تا در زمینه کاهش میزان مصرف سوخت موثر باشد. از طرفی استفاده بهینه از تجهیزات داخل خودرو هم عمر باطری را افزایش می‌دهد و هم در کاهش مصرف سوخت موثر است.
یک کار ساده دیگر که هم در میزان کاهش آلودگی هوا و هم مصرف سوخت کمک می‌کند تنظیم باد لاستیک‌هاست. بررسی مداوم باد لاستیک‌های ماشین از استهلاک خودرو نیز خواهد کاست. برای همین با یک بررسی ساده باد لاستیک‌ها به شکل مستمر می‌توان تاثیرات مثبت بسیاری گذاشت. همچنین با بررسی همیشگی ترموستات خودرو از گرم شدن بی‌مورد خودرو جلوگیری کرده و باعث کارکرد بهتر اتومیبل شخصی خواهد شد.
استفاده از بنزین نیز در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر خواهد بود. برای رسیدن به این موضوع می‌توان از مکمل‌های بنزین نیز استفاده کرد. معمولا برای هر خودرو یک مکلل بنزین مناسب است. در نتیجه اگر تخصص در این زمینه ندارید با گرفتن مشورت از متخصصان می‌توانید گزینه مکمل بنزین را انتخاب و به طور مرتب از آن استفاده کنید.
در کنار تنظیم باد لاستیک، تعویض به موقع روغن موتور نیز علاوه بر کمک به بالا رفتن عمر موتور و اتومیبل شخصی کمک به کاهش آلودگی نیز خواهد کرد. چون وقتی روغن ماشین در زمان مشخص خود عوض شود باعث خواهد شد تا به اتومیبل در زمان حرکت فشار کم‌تری وارد شود و این فشار کم‌تر در کم کردن آلودگی هوا بسیار اثر خواهد گذاشت.
توصیه می‌شود هر کاری که باعث شود موتور انرژی بیشتری بابت کار کردن صرف کند حذف شود بهتر خواهد بود. اگر به طور روزانه از خودرو استفاده می‌کنید بهتر است بارهای اضافه خودرو برداشته شود. لوازمی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد از صندوق عقب ماشین، باربند ماشین یا هر وسیله دیگری که به طور روزانه به کار نمی‌آید از خودرو برداشته شود تا موتور مجبور نباشد بار اضافی را هر روز حمل کرده و تحمل کند بهتر خواهد بود.
بررسی کارکرد موتور، میزان آلاینده‌های خروجی آن و نسبت سوخت به هوا خودروی شخصی نکته مهمی است که نباید به سادگی از روی آن عبور کرد. برای همین چه بهتر در زمان مقرر معاینه فنی خودرو انجام شود. این موضوع به خودی خود در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است. توجه به فیلتر هوا، کنترل مایعات، شمع موتور، وایر شمع و تمیزی سیستم سوخت بسیار مهم است و توصیه می‌شود همیشه به این موارد توجه شود. چون نگه داشتن خودرو در شرایط مطلوب می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی در کاهش هزینه‌ها نیز بسیار اثرگذار است.
در هر صورت نمی‌توان منکر این موضوع شد که داشتن خودروی شخصی باعث بهبود زندگی روزمره و تسهیل امور روزمره می‌شود. برای همین نمی‌توان با توجه به شرایط حال حاضر کسانی که می‌توانند از خودروی شخصی خود استفاده کنند را تشویق به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کرد. چون در کنار بهبود وسایل حمل و نقل عمومی لازم است تا زیرساخت‌های فرهنگی در جامعه نیز بهبود پیدا کند و با برنامه‌ریزی درست، مدیریت دقیق و در نظر گرفتن بودجه و سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر حمل و نقل عمومی و کاهش میزان استفاده از خودروی شخصی بگذارد.

گزارش: آزاده باقری

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=29168

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰