نیسان آبی؛ پرطرفدار و پر حاشیه - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۲۲ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 12 September - 2024
3

نیسان آبی؛ پرطرفدار و پر حاشیه

  • کد خبر : 29177
  • ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۹:۱۳
نیسان آبی؛ پرطرفدار و پر حاشیه

خط تولید این خودرو نیز از سال ۱۳۴۹ در ایران فعال شد و تا سال‌ها با عنوان وانت نیسان زامیاد توسط شرکت زامیاد تولید می‌شد و با ظاهر همیشگی خود در هر بار تولید تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

نیسان آبی یا وانت نیسان زامیاد جزو پرطرفدارترین و پرحاشیه‌‌ترین و البته ترسناک‌ترین وانت‌هایی است که خیابان‌های ایران به خود دیده است. خودرویی که در کنار خودروی پراید در فضای مجازی بسیار به آن در شکل‌های گوناگون شوخی و جدی پرداخته می‌شود و کار به جایی می‌رسد که سریالی نیز با همین عنوان ساخته شده که تا حدودی با استقبال خوبی مواجه شده است.
اما چرا نیسان آبی تا این میزان طرفدار دارد و هنوز هم بسیار از آن رکاب می‌گیرند و معتقدند جزو وانت‌های توانمند و با قابلیت بالا در مقایسه با سایر وانت‌هاست؟
ابتدا درباره تاریخچه پیدایش نیسان آبی در ایران بگوییم که برای نخستین بار این خودرو به عنوان نسل سوم سری نیسان جونیور توسط کمپانی ژاپنی نیسان وارد بازار ایران شد. خط تولید این خودرو نیز از سال ۱۳۴۹ در ایران فعال شد و تا سال‌ها با عنوان وانت نیسان زامیاد توسط شرکت زامیاد تولید می‌شد و با ظاهر همیشگی خود در هر بار تولید تا به امروز ادامه پیدا کرده است.
با وجود آنکه این نیسان در رنگ‌های سفید، بژ، زرد و سبز نیز تولید شده است؛ اما رنگ محبوب آن آبی کاربنی است و برای همین موضوع به همین نام شناخته شده و محوبیت‎اش را حفظ کرده است و بسیاری این وانت را به نام نیسان آبی می‌شناسند.
یکی از مهم‌ترین مزیت‌های نیسان آبی، طراحی ویژه آن برای حمل بار است. نیسان آبی به صورتی طراحی شده که به وسیله آن می‌توان بارهایی با وزن بالا را به راحتی جا به جا کرد. از این رو در بازار خودروهای باربری بسیار مورد توجه است. موتوری که در نیسان آبی به کار گرفته شده است قدرت بالایی دارد و در عین حال نسبت به قابلیتی که دارد میزان مصرف سوخت‌اش کم است. به طوری که مصرف سوخت ویژه این خودرو ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر آن هم با ظرفیت ۶۵ لیتر بنزین در هر بار سوختگیری برآورد شده است. البته در مدل دیزلی زامیاد که گازوییل مصرف می‌کند برای ۱۰۰ کیلومتر حرکت فقط به ۹ لیتر سوخت احتیاج دارد و هر دو مدل دارای استاندارد آلایندگی یورو۴ هستند.
بارگیری بیشتر از ۲ تن
درباره ویژگی‌های ظاهری نیسان آبی لازم به ذکر است که طول کلی این خودرو ۴۶۹۰ میلی‌متر، عرض۱۶۶۰ میلی‌متر و ارتفاع‌اش ۱۶۵۰ میلی‌متر بوده؛ ضمن آنکه فاصله مرکز محور جلو تا مرکز محور عقب ۲۸۶۵ میلی‌متر است که با ۱۵۴۰ کیلوگرم وزن تقریبی مدل بنزینی و ۱۷۴۰ کیلوگرم مدل دوگانه‌سوز آن طراحی شده تا بتواند در حدود ۲۱۰۰ کیلوگرم بار را تحمل کند. هر چند دارندگان این خودرو تجربه بارگیری بیشتر از ۲ تن را هم دارند.
درباره دیگر ویژگی‌های این اتومبیل باید گفت زیر کاپوت آبی نیسان، پیشرانه‌ای ‏۴ سیلندر و ۸ سوپاپ قرار گرفته که ۲۴۰۰ سی‌سی حجم دارد و در مدل بنزینی این پیشرانه می‌تواند ۱۰۰ اسب بخار توان در دور موتور ۴۸۰۰ و ۱۹۰ نیوتن‌متر در دور موتور ۲۴۰۰ تولید کند. در مدل گازسوز همین پیشرانه به صورت انژکتوری به کار رفته و توان تولیدی ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر دارد. به جز در پیشرانه، تفاوت چندانی بین مدل بنزینی و مدل دوگانه‌سوز دیده نمی‌شود. پیشرانه مدل دیزلی زامیاد ۲۸۰۰ سی‌سی حجم دارد و می‌تواند ۹۳ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.
گیربکس وانت زامیاد بنزینی از نوع F4W81A است. در این مدل جعبه دنده‌ شامل ۴ دنده‌ اصلی و یکی دنده‌ کمکی است. در مدل دیزلی همان گیربکس قبلی کمی تقویت شده و ۵+۱ دنده دیده می‌شود. در مدل بنزینی از کلاچ تک‌صفحه‌ خشک استفاده شده در حالی که وانت زامیاد دیزلی از کلاچ فشاری تک‌صفحه‌ خشک با تنظیم هیدرولیکی بهره می‌برد.
سیستم تعلیق جلو در نیسان وانت بنزینی، از نوع فنرپیچی با کمک‌فنر هیدرولیک تلسکوپی دوکاره و سیستم تعلیق عقب آن ترکیبی از فنر شمش و کمک‌فنر هیدرولیک تلسکوپی دوکاره است. در وانت زامیاد دیزلی سیستم تعلیق جلو شامل کمک فنر هیدرولیکی تلسکوپی دوکاره به همراه میله‌‌ موج‌گیر است و سیستم تعلیق عقب آن تفاوتی با مدل بنزینی ندارد.
همان همیشگی
جالب است بدانید با وجود گذشت دهه‌ها از تولید این خودرو اما تمام سطوح، داشبورد، فرمان و… نیسان آبی حالت قدیمی خود را حفظ کرده و بدون آنکه دارای آپشن و خدمات خودروهای امروزی باشد با این حال همچنان به دلیل ویژگی‌هایی که در میزان بالای حمل بار دارد محبوبیت خود را حفظ کرده است. البته در چند سال اخیر کولر دار بودن و دارا بودن و همچنین فرمان هیدرولیک از جمله آپشن‌هایی است که در صورت پرداخت هزینه بیشتر در زمان تحویل خودرو می‌توان آنها را در خودروی نیسان آبی داشت. در غیر این صورت همان نیسان ساده آبی همیشگی را تحویل‌تان می‌دهند.
تا حدودی اتاق طراحی شده برای نیسان آبی دارای استحکام مناسب است و حفظ تعادل قابل قبولی نیز در حین رانندگی دارد. برای همین است که باعث می‌شود وقتی راننده پشت فرمان آن می‌نشیند با اطمینان بالایی رانندگی کند، به آسانی کنترل خودرو را در اختیار داشته باشد و واکنش به موقعی در زمان ترافیک از خود نشان دهد. چون در کنار آنچه اشاره شد سیستم تعلیق مناسب به همراه توزیع وزن درست، امکان عبور از پیچیدگی‌ها و تغییرات سریع جهت را به راننده می‌دهد. از این رو می‌توان نیسان آبی را جزو بهترین، به صرفه‌ترین نیسان‌هایی عنوان کرد که در مسیرهای بین شهری و جا به جایی بار به خوبی می‌تواند به کار آید و نیازها را مرتفع سازد.
همچنان مراقب باشید
البته شایان ذکر است که متاسفانه وانت نیسان فقط دو ستاره ایمنی دارد و نمی‌توان از لحاظ ایمنی چندان به آن تکیه کرد. حتی وجود آپشن‌های متنوع در سیستم ترمز هم نتوانسته سطح ایمنی را افزایش دهد.
ترمز هر سه مدل نیسان وانت کاملا شبیه به هم است. برای چرخ‌های جلو از ترمز دیسکی و برای چرخ‌های عقب از ترمز کاسه‌ای استفاده شده و هر دو مجهز به ABS و EBD هستند. همچنین یک سیستم تقویت ترمز بوستر هم برای این وانت در نظر گفته شده و در کنار همه این‌ها ترمز دستی مکانیکی کاردان هم حضور دارد. با این وجود به علت وزن زیاد وانت زامیاد، ترمزها آنچنان که باید قابل اطمینان نیستند و متاسفانه در جاده‌ها شاهد تصادف‌های متعدد این وانت با خودروهای دیگر هستیم.
با وجود آنکه شرکت زامیاد برای پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه نیسان آبی برای این وانت پرفروش خود چراغ روز یا دی لایت را در نظر گرفت همچنان یک خودرو بسیار قدیمی و ناامین محسوب می‌شود و زامیاد در حال حاضر فقط ۲۰ استاندارد از استاداردهای ۸۵گانه را پاس کرده و اکثر آنها نیز در حوزه روشنایی و چراغ این خودرو بوده است. در واقع این خودرو هنوز در بخش‌هایی چون کیسه هوای ایمنی ارتقا پیدا نکرده و به همین دلیل یک خودرو استاندارد محسوب نمی‌شود.

گزارش: آزاده باقری

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=29177

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰