غول خودروهای برقی چینی بیوایدی افزایش ۱۸.۶ درصدی سود سهماهه چهارم را گزارش داد که پایینترین میزان از سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ است زیرا فروش خودروهای برقی در بزرگترین بازار خودروی جهان در بحبوحه جنگ بیرحمانه قیمتها شتاب خود را از دست داده است.
به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، سود خالص در سه ماهه گذشته به ۸.۶۷ میلیارد یوان (۱.۲۰ میلیارد دلار) رسید که درآمد با افزایش ۱۵.۱ درصدی به ۱۸۰.۰۴ میلیارد یوان رسید.
بیوایدی اعلام کرد که برای کل سال ۲۰۲۳، سود خالص ۸۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۳۰.۰۴ میلیارد یوان رسید. بیوایدی قیمت شروع نسخه جدید سدان برقی سیل خود را ۵.۳ درصد کمتر از مدل قبلی خود تعیین کرد.
بیشترین تخفیف ارائه شده امسال ۲۱.۶ درصد است. محاسبات رویترز نشان داد که بیوایدی در سال گذشته قیمت ۱۳ مدلی را که ۹۳ درصد از کل فروش آن در چین را تشکیل میدادند، به طور متوسط ۱۷ درصد کاهش داد.
امسال چندین خودروساز دیگر از جمله تسلا، جیلی، آیون انرژی، لیپموتور و اکسپنگ به جنگ قیمت ملحق شدهاند اما تخفیفهای آنها در مقایسه با بیوایدی از نظر عمق و تعداد مدلها کمرنگ است.
بیوایدی در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۴۰ هزار خودرو صادر کرد که حدود هشت درصد از فروش جهانی آن است. فروش خودروها و محصولات مرتبط با آن که ۸۰ درصد از درآمد عملیاتی بیوایدی را تشکیل میدهند، ۲۳.۰۲ درصد حاشیه سود ناخالص را در سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند که ۲.۶۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.
بیوایدی همچنین از شاسیبلند الکتریکی کامپکت Yuan Up رونمایی کرد که جدیدترین محصول سری Dynasty با قیمت پایه ۹۶ هزار و ۸۰۰ یوان است.
داده های انجمن خودروهای مسافری چین نشان میدهد که فروش خودروهای برقی چین در سال گذشته ۲۰.۸ درصد پس از افزایش ۷۴.۲ درصدی در سال ۲۰۲۲ رشد داشته است، در حالی که رشد فروش پلاگین هیبریدی از ۱۶۰.۵ درصد به ۸۲.۵ درصد کاهش یافته است.
چین مشوق هایی مانند خرید و فروش خودرو و کاهش پیش پرداخت وامهای خودرو برای جلب نظر مشتریان محتاط ارائه کرده است.