ملاقات با بیوئیک رودمستر ۱۹۴۷ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
5

ملاقات با بیوئیک رودمستر ۱۹۴۷

  • کد خبر : 33410
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
ملاقات با بیوئیک رودمستر ۱۹۴۷

رودمستر یکی از خودروهای مهم و برتر برند بیوئیک است.

رودمستر یکی از خودروهای مهم و برتر برند بیوئیک است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، شرکت خودروسازی بیوئیک (در گویش پارسی: بیوک) یکی از برندهای میان‌رده جنرال موتورز (از دیدگاه لوکس‌گرایی) است که در عصر وینتج، یک سر و گردن پایین‌تر از کادیلاک و البته بالاتر از اولدزمبیل قرار می‌گرفت. این برند مثال بارز تناسب میان فاکتورهای طراحی، کلاس و قیمت در سبد محصولات جنرال موتورز بود.
زمانی که صحبت از مدل رودمستر (Roadmaster/به معنای ارباب جاده) به میان می‌آید، نمی‌توان از ایرانیان انتظار درک و شناخت این مدل را داشت چرا که تعداد نمونه‌های موجود این مدل در کشور بسیار نادر است. اما با بیان این حقیقت که طراحی ظاهری این خودرو از سوی سلطان طراحی صنعتی تاریخ یعنی هارلی اِرل انجام گرفته است، موضوع را جذاب‌تر می‌کند. نمونه مورد بررسی یک نسخه رودمستر کوپه نسل چهارم از مدل ۱۹۴۷ میلادی است، که در وضعیت ظاهری و باطنی بسیار خیره‌کننده و با سلیقه بسیار زیاد نگهداری می‌شود.

آغاز سلطنت بیوئیک رودمستر
رودمستر یکی از خودروهای مهم و برتر برند بیوئیک است، که به صورت جسته گریخته و منقطع در گذر بازه زمانی حدود ۶۰ سال، در هشت نسل مختلف و در سه دوره زمانی متفاوت به تولید رسید، که در هر نسل دستخوش تغییرات ظاهری و باطنی بسیار زیادی شد. این مدل بر پلتفرم و ساختار مشترک با خودروهای دیگر جنرال موتورز نظیر اولدزمبیل ۹۸، بیوئیک لیمیتد و کادیلاک سری ۶۵ روانه بازار شد، اما سری تولید شده در بازه زمانی ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۸ میلادی، به عنوان پرچم‌دار برند بیوئیک شناخته می‌شود، چرا که این خودرو بر پلتفرم دارای بیشترین فاصله محور، از خانواده خودروهای غیر لیموزین برند بیوئیک بنا شد.

طراحی بیوئیک رودمستر
جنگ دوم جهانی چنان تاثیری بر شکل‌گیری ساختار جامعه، فرهنگ و صنعت داشت که به صورت کلی صنعت خودروسازی جهان را از دیدگاه طراحی و تکنولوژی به دو بازه پیش و پس از این جنگ تقسیم‌بندی می‌کنند. نسخه مورد بررسی با تولید در سال ۱۹۴۷، مربوط به دومین دوره تولید مدل رودمستر و از نسل چهارم است، که به دوران پس از جنگ دوم جهانی تعلق دارد.
طراحی دو سری اول تولید رودمستر (از ۱۹۳۵ تا ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۸/شامل ۷ نسل اول) مستقیما بر عهده شخص هارلی ارل (Harley Earl)، پدر طراحی صنعت حمل و نقل و مدیر بخش طراحی شرکت جنرال موتورز (و بعدها مدیرعامل وقت این شرکت) قرار داشت. آنچه ارل در طراحی نسل چهارم رودمستر انجام داد به بارزترین سبک طراحی در دوران پس از جنگ جهانی دوم مشهور است، که تا آغاز تغییرات در طراحی خودرو در آغاز دهه ۱۹۶۰ میلادی بسیار رواج یافت.

نسل چهارم با ابعاد خارجی ۵۵۱۴×۱۹۹۶×۱۶۷۹ میلی‌متر و فاصله محورهای ۳۲۷۷ میلی‌متر هم کشیده‌تر بود، هم پهن‌تر و کوتاه‌تر. حالا قوس‌ها و برجستگی‌های روی بدنه از جمله گلگیرهای جلو و عقب ساختار تکامل یافته‌تری به همراه داشت، مخصوصا که امتداد گلگیرهای جلو در راستای رو به عقب خودرو با خط شانه جانبی ترکیب شده بود، تا طراحی منسجم‌تر و مدرن‌تری از برند بیوئیک به نمایش بگذارد. با وجود کاهش یافتن ارتفاع جلوپنجره و پهن‌تر شدن آن در راستای تناسب با عرض بیشتر این مدل، شکاف تزئیناتی جانبی خودرو بر روی کاپوت برجسته آن حفظ شد. این شکاف ساده که در نسخه مفهومی Y-Job به قلم شخص هارلی ارل به شکل اغراق‌آمیزی توسعه یافته بود، به امضا انحصاری برند بیوئیک در طول تاریخ بدل شد. امضایی که حتی تا به امروز بر بدنه برخی محصولات تراز اول این برند مشاهده می‌شود.
نمای جانبی اما دربر گیرنده تایرهای فرو رفته دور سفید زاویه سقف بسیار ملایم و اتصال بسیار نامحسوس و نرم آن به در صندوق عقب، ما را به پسوند نشانگر کلاس خودرو نزدیک‌تر می‌کند: سدانِت کوپه (Sedanette Coupe). پیش از آن‌که در میانه دهه ۲۰۰۰ مرسدس بنز با مدل بسیار زیبای CLS ادعای تولید اولین خودرو سدان کوپه (خودرو ۴ در سدان با طراحی شبه به خودرو دو در کوپه) تاریخ را به خود نسبت دهد، برند بیوئیک در دهه ۱۹۴۰ میلادی نام انحصاری سدانت کوپه را به کار گرفته بود. رودمستر در نسخه سدان، استیت واگن (واگن یا همان استیشن)، کانورتیبل و سدانت کوپه به تولید رسید که نسخه سدانت کوپه به معنای یک خودرو کوپه با ساختار کلی توسعه یافته بر پایه یک خودرو سدان بود. این مهم در نمای جانبی این رودمستر به زیبایی و سادگی قابل رویت است.

سیستم تعلیق رودمستر یکی دیگر از برتری‌های این خودرو و از نمادهای لوکس‌گرایی آن است. رودمستر در جلو از سیستم تعلیق مستقل جناغی دوبل و در عقب از محور یکپارچه فعال با تعلیق نوع سه نقطه اتصال (مولتی لینک یکپارچه فعال) بهره می‌گیرد. از این رو نوع طراحی سیستم تعلیق را باید مشابه خودرویی چون شورولت کاپریس دانست. به همین دلیل رودمستر از سواری بسیار نرم و البته پایدار برخوردار بود که در راستای اهداف استاندارد برند بیوئیک و کلاس آن در سبد محصولات این برند و خانواده جنرال موتورز است.
راند نهایی با بیوئیک رودمستر
بیوئیک رودمستر یک موزه متحرک سوار بر چهار چرخ است، که از جلو تا عقب حامل تکنولوژی منحصربه‌فرد و مهندسی برتر صنعت خودروسازی پیشرو آمریکا در حوزه خودروهای تولید انبوه است. ارائه ویژگی‌های استانداردی چون شیشه و صندلی‌های برقی، سقف تاشو برقی (در نسخه کانورتیبل)، اولین گیربکس اتوماتیک مجهز به توربین داینافلو (استاندارد در مدل ۱۹۴۹)، تریم داخلی چوب و روکش چرمی برای صندلی‌ها، حجم فروش این خودرو را در دو سال ۱۹۴۷ و ۱۹۴۷ به حدود ۸۰ هزار دستگاه رساند که بیش از ۴ برابر حجم فروش نسخه‌های پیش از جنگ دوم جهانی بود.
وجود نسخه بسیار سالم و بازسازی شده از این خودرو در ایران بدون شک یک نقطه عطف در زمینه خودروهای کلاسیک و یک مسرت برای کلاسیک دوستان به حساب می‌آید. صرف ذوق و هزینه فراوان از سوی مالک این بیوئیک رودمستر سدانت کوپه استثنایی جای قدردانی فراوان دارد.

گزارش: منیژه میرزایی

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=33410

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.