جاده در ایران؛ از شاهراه‌های هخامنشی تا آزادراه‌های مدرن - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 19 April - 2025
2

جاده در ایران؛ از شاهراه‌های هخامنشی تا آزادراه‌های مدرن

  • کد خبر : 39019
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ - ۸:۵۹
جاده در ایران؛ از شاهراه‌های هخامنشی تا آزادراه‌های مدرن

قدیمی‌ترین نمونه جاده‌سازی در ایران به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد.

ایران، به واسطه موقعیت جغرافیایی‌اش، همواره در مرکز مسیرهای بازرگانی و نظامی قرار داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، جاده‌ها در این سرزمین نه‌فقط مسیرهایی برای جابه‌جایی بودند، بلکه پیوندی تاریخی میان فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و اقتصادها ایجاد می‌کردند.

دوران باستان؛ از راه شاهی تا کاروان‌روهای تاریخی

قدیمی‌ترین نمونه جاده‌سازی در ایران به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد. شاهراهی به نام راه شاهی که به دستور داریوش بزرگ ساخته شد، یکی از نخستین جاده‌های سازمان‌یافته جهان به‌شمار می‌رود. این مسیر از شوش آغاز و تا سارد در آسیای صغیر (ترکیه کنونی) امتداد داشت. طول این راه حدود ۲۵۰۰ کیلومتر بود و ایستگاه‌های پستی و استراحتگاه در آن تعبیه شده بود.

در دوره ساسانیان‌نیز راه‌های تجاری گسترده‌ای میان ایران، هند و امپراتوری روم شرقی برقرار شد. بخش زیادی از این مسیرها بعدها در دوره اسلامی برای کاروان‌ها و جابه‌جایی حجاج استفاده شد.

دوران اسلامی تا صفویه؛ حفظ سنت جاده‌های تجاری

با ورود اسلام، بسیاری از جاده‌های قدیمی همچنان مورد استفاده قرار گرفتند. در دوره‌های مختلف مانند صفویه، مسیرهای زیارتی و تجاری (مانند راه‌های منتهی به مشهد، کربلا و مکه) توسعه داده شدند. همچنین جاده‌های مهمی برای اتصال تبریز، قزوین و اصفهان (پایتخت‌های صفویان) ایجاد شد.

قاجار تا پهلوی اول؛ آغاز نوسازی جاده‌ها

در دوران قاجار، با وجود پیشرفت محدود، جاده‌سازی همچنان عمدتاً به مسیرهای خاکی و ناهموار محدود بود. با این حال، افزایش تماس‌های ایران با اروپا باعث شد که برخی اصلاحات در جاده‌سازی مطرح شود.

با روی کار آمدن رضاشاه پهلوی، جاده‌سازی به یکی از ارکان مدرنیزاسیون تبدیل شد. احداث جاده سراسری شمال به جنوب (تهران – بندرعباس)، یکی از پروژه‌های مهم آن دوره بود. همچنین جاده‌هایی مثل تهران – قم، تهران – همدان و تهران – مشهد با ماشین‌آلات مدرن‌تری ساخته شدند.

دوران پهلوی دوم؛ ورود به دوران آسفالت و بزرگراه

در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی، با رشد اقتصادی حاصل از درآمدهای نفتی، روند احداث جاده‌های آسفالته شتاب گرفت. آزادراه کرج – قزوین به عنوان اولین آزادراه مدرن ایران در همین دوره ساخته شد.

جاده‌های ساحلی شمال، جاده چالوس، فیروزکوه و هراز در این زمان توسعه یافتند و تبدیل به مسیرهای محبوب گردشگری شدند.

پس از انقلاب ۱۳۵۷؛ تمرکز بر اتصال مناطق محروم و مرزی

پس از انقلاب اسلامی، توسعه جاده‌ها در اولویت قرار گرفت، به‌ویژه برای مناطق کمتر توسعه‌یافته غرب، جنوب و شرق کشور. در دهه ۷۰ و ۸۰، احداث راه‌های روستایی، بزرگراه‌ها و پروژه‌هایی مثل آزادراه تهران – قم، تهران – ساوه و تهران – شمال در دستور کار قرار گرفتند.

در کنار آن، جاده‌های مرزی برای مقاصد امنیتی و اقتصادی نیز توسعه داده شدند. نمونه‌هایی مثل مسیر چابهار – زاهدان یا جاده‌های مرزی غرب کشور، از این جمله‌اند.

چالش‌ها و افق آینده

اگرچه ایران دارای شبکه‌ای گسترده از جاده‌هاست، اما هنوز هم مشکلاتی از جمله فرسودگی مسیرها، نبود ایمنی کافی در جاده‌های کوهستانی، و تمرکز بیش از حد بر حمل‌ونقل جاده‌ای (در مقابل ریل و هوا) وجود دارد.

در سال‌های اخیر، پروژه‌هایی مانند آزادراه تهران – شمال و طرح‌های هوشمندسازی جاده‌ها آغاز شده‌اند. استفاده از فناوری‌های نوین در پایش ترافیک و ایمنی، و توسعه شبکه‌های اتصال به کشورهای همسایه از جمله اهداف آینده وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است.

جمع‌بندی

تاریخ جاده در ایران، بازتابی از تغییرات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور در طول قرون است. از مسیرهای بازرگانی در دوران باستان تا آزادراه‌های پرتردد امروز، جاده‌ها همچنان شریان‌های زنده توسعه هستند؛ و هرچه این مسیرها به‌روزتر، ایمن‌تر و گسترده‌تر شوند، جریان زندگی در کشور روان‌تر خواهد شد.

گزارش: منیژه میرزایی
پایان پیام

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=39019

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.