دادهها نشان داد که قیمت خودروهای جدید در آمریکا در آوریل، افزایش یافته که منعکسکننده تاثیر طرحهای تعرفهای دونالد ترامپ در بازار خودرو است.
به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، نتایج نشان داد که میانگین قیمتی خودرو که مصرفکنندگان پرداخت کردند، پس از تخفیفها و تبلیغات، نسبت به مارس ۲.۵ درصد افزایش یافته که بیش از دو برابر افزایش معمول ۱.۱ درصدی در مدت مشابه در سالهای اخیر است.
تنها افزایش بیشتر از این در دهه گذشته، در آوریل ۲۰۲۰ مشاهده شد که قیمتها طی تعطیلی کارخانههای مرتبط با همهگیری کرونا، ۲.۷ درصد افزایش یافت.
خودروسازان خود را با تعرفههای ۲۵ درصدی آمریکا بر واردات خودرو از بسیاری از کشورها، از جمله شرکای تجاری اصلی، مکزیک و کانادا، سازگار میکنند، اما تعداد کمی از این شرکتها، قیمتهای خود را افزایش دادند. برخی از شرکتها مانند هیوندای، فورد و استلانتیس، حتی برای اطمینان خاطر خریداران و ادامه فروش، پیشنهادهایی را ارائه دادهاند.
با این حال، به گفتهی دلالان و مدیران خودرو، در شرایطی که خریداران برای جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت مرتبط با تعرفهها، عجله دارند، تقاضای مصرفکنندگان در چند ماه گذشته افزایش یافته است. به گزارش شرکت «کاکس اتوموتیو»، این امر به این معنی است که خریداران خودروهای جدید، به طور متوسط در نمایندگیها، هزینهی بیشتری را میپردازند.
«ارین کیتینگ»، تحلیلگر «کاکس»، گفت: با این حال، حتی اگر خودروسازان قیمتها را ثابت نگه دارند، انتظارات مصرفکنندگان مبنی بر اینکه تعرفهها در نهایت قیمتها را بالاتر خواهند برد، احتمالا به تورم در برخی مدلها منجر شده است.
رویترز برای اولین بار هفته گذشته گزارش داد که فورد برای محصولات تولید مکزیک خود، قیمت بیشتری دریافت میکند.
طبق شاخص ارزش خودروهای دست دوم «کاکس مانهایم»، قیمت عمدهفروشی خودروهای دست دوم در آوریل افزایش یافت و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴.۹ درصد رشد کرد و به ۲۰۸.۲ رسید و در مقایسه با مارس، ۲.۷ درصد افزایش یافت.
کاهش تعداد خودروهای موجود در پارکینگهای نمایندگیها میتواند نشاندهنده فشار رو به بالا بر قیمتها در ماههای آینده باشد.
«جاناتان اسموک»، اقتصاددان ارشد «کاکس»، در وبیناری اظهار کرد که کمتر از ۲.۶ میلیون خودرو در پارکینگهای نمایندگیها وجود دارد و با افزایش فروش و کاهش تحویل توسط واردکنندگان، عرضه میتواند حتی بیشتر ، کاهش یابد.