• امروز : دوشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۱
  • برابر با : Monday - 26 September - 2022
3
سودجویی تلفنی در زمینه پرداخت وام به تاکسیرانان و اتوبوسرانان

کلاهبرداری درحاشیه پرداخت وام ۶میلیون‌تومانی

  • کد خبر : 4296
  • ۰۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
کلاهبرداری درحاشیه پرداخت وام ۶میلیون‌تومانی

برخی افراد کلاهبردار به بهانه دریافت اطلاعات واریز وام ۶میلیون‌تومانی کرونا، کارت‌های بانکی رانندگان حمل‌ونقل عمومی شهری و بین‌شهری را خالی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از دنیای خودرو، طی روزهای گذشته، وام ۶میلیون‌تومانی برای جبران خسارت‌های دوران کرونا، موجب ضرروزیان برخی رانندگان اتوبوس و تاکسی در کشور شد. بر اساس گزارش‌هایی که دستکم دو خبرگزاری کشور نیز به آنها اشاره کرده‌اند، برخی افراد کلاهبردار به بهانه دریافت اطلاعات واریز وام ۶میلیون‌تومانی کرونا، کارت‌های بانکی رانندگان حمل‌ونقل عمومی شهری و بین‌شهری را خالی کرده‌اند. این در حالی است که قرار بود پرداخت وام ۶‌میلیون‌تومانی مساعدتی برای جبران خسارت‌های ناشی از خانه‌نشینی کرونایی از هفته پایانی خردادماه آغاز شود. پیگیری‌های روزنامه «دنیای‌خودرو» نشان می‌دهد به‌رغم اعلام شکایت ازسوی اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط با تاکسیرانی، موارد تماس همچنان ادامه دارند و البته، آن‌طور که اتحادیه و انجمن موسسات و شرکت‌های حمل‌ونقل کالای برون‌شهری به روزنامه «دنیای‌خودرو» خبر می‌دهد، پیگیری‌ها از طریق نیروی انتظامی به‌زودی به نتیجه خواهند رسید.
طی روزهای اخیر، برخی رانندگان اعلام کرده‌اند برخی افراد سودجو و کلاهبردار با رانندگان حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری و اتوبوس‌ها تماس گرفته‌ یا پیامک ارسال کرده‌اند و به بهانه واریز وام ۶میلیون‌تومانی کرونا، خواهان دریافت اطلاعات کارت‌بانکی آنها شده و گاه کارت‌های بانکی آنها را خالی کرده‌اند. بر اساس گزارش‌هایی که دستکم در دو خبرگزاری منتشر شده است، شیوه دیگر کلاهبرداری به این صورت بوده که به‌گفته رانندگان اتوبوس، در این تماس‌ها، از نام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یا تشکل‌های صنفی سوءاستفاده شده و تماس‌گیرندگان مدعی شده‌اند از طرف سازمان راهداری با آنها تماس می‌گیرند و گفته‌اند رانندگام به‌منظور دریافت این تسهیلات، باید مبالغی را برای عوارض، معاینه‌فنی خودرو و دیگر هزینه‌ها به شماره کارتی که برای آنها پیامک می‌شود، واریز کنند.
   وامی که پرداخت‌نشده مساله‌ساز شد
قرار بود وام ۶‌میلیون‌تومانی برای جبران خسارت‌های ناشی‌از خانه‌نشینی کرونایی از اواخر خردادماه، با نرخ سود ۱۲درصد، مهلت بازپرداخت ۲۴ماهه و یک دوره تنفس ۳ماهه به رانندگان تاکسی و اتوبوس متقاضی پرداخت شود. با این همه، مسئولان تاکسیرانی در اردیبهشت‌ماه، اعداد و ارقام متفاوتی را در مورد نرخ تسهیلات مساعدتی برای تاکسیرانان ذکر کردند. 
به‌عنوان‌مثال، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگویی که پیش‌تر و در هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه، با روزنامه «دنیای‌خودرو» داشت، خبر از اعطای «کارت‌اعتباری» به مبلغ یک تا ۲میلیون‌تومان به رانندگان تاکسی داده بود، حال آنکه دوره بازپرداخت این تسهیلات ۲۷ماه با یک بازه تنفس ۳‌ماهه و نرخ سود ۴درصد اعلام شده بود. حالا اما درحالی‌که هنوز مدت کوتاهی از آغاز پرداخت این تسهیلات می‌گذرد اما سودجویان زودتر از نهادهای متولی دست‌به کار شده‌اند تا داشته‌های اندک رانندگان را به جیب بزنند.
در این میان، مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نخستین کسی بود که واکنش نشان داد و از رانندگان خواست اطلاعات بانکی خود را به کسی ندهند. این در حالی بود که ظاهرا در برخی تماس‌های مشکوک با رانندگان، حتی از نام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم سوءاستفاده شده بود. داریوش باقرجوان، مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در این مورد گفت: «به‌هیچ‌وجه از هیچ دستگاه دولتی با مردم تماس برقرار نخواهد شد. در برقراری ارتباط‌ها نیز رانندگان به چنین روش‌های کلاهبرداری توجه نکنند و هیچ اطلاعاتی از حساب‌ بانکی یا رمز کارت‌شان را ارائه ندهند.» او ادامه داد: «ادارات کل راهداری به هیچ راننده‌ای در این زمینه زنگ نمی‌زند. وقتی جزئیات دریافت تسهیلات شش‌میلیون‌تومانی رانندگان از طریق سامانه کارا در حال انجام است، دیگر نیازی به برقراری تماس تلفنی نیست.»
وی تاکید کرد: «از همه رانندگان وسائل حمل‌ونقل عمومی بین شهری تقاضا می‌کنیم به این تماس‌ها که از سوی کلاهبرداران گرفته می‌شود، اعتماد نکنند، چراکه اساسا چنین قول و قراری نبوده که برای پرداخت تسهیلات با رانندگان تماس گرفته شود.» 
مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: «ازسوی‌دیگر حتی اگر رانندگان در سامانه کارا ثبت‌نام خود را تکمیل کنند، نهایتا تاییدیه تسهیلات برای آن پیامک یا از این طریق بانک عامل به رانندگان معرفی می‌شود. به‌هیچ‌وجه از رانندگان اطلاعاتی درباره حساب بانکی یا رمزهایشان پرسیده نخواهد شد و اگر چنین اتفاقی برای راننده‌ای افتاد، ضمن عدم همکاری با فرد مذکور آن را به پلیس فتا معرفی کند یا آنکه از طریق سازمان راهداری شکایت‌ را پیگیری کند تا با افراد متخلف برخورد شود.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=4296

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰