رئیس ‌جمهور به نفع خودروسازان ورود می‌کند؟ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
تقابل برخی استانداردهای جدید با برنامه تولید ۱.۲میلیون دستگاهی

رئیس ‌جمهور به نفع خودروسازان ورود می‌کند؟

  • کد خبر : 9495
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۲:۲۸
رئیس ‌جمهور به نفع خودروسازان ورود می‌کند؟

امسال ۲۶۸هزار دستگاه خودرو تولید و ۲۰۴هزار دستگاه تحویل مشتریان شدکه به‌ترتیب ۱۷ درصد و ۳۳درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، روند تولید خودرو در سال جاری شکلی افزایشی به خود گرفته؛ به‌طوری‌که از ابتدای سال تاکنون بین ۱۷ تا ۱۸ درصد رشد تولید در صنعت خودرو وجود داشته است. از ابتدای سال نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرو در سال ۹۹ را مد نظر داشته و در راستای تحقق این برنامه بسیار جدی است.
مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت درخصوص هدف تولید در سال جاری اظهار می‌کند: «گزارش دریافتی از شرکت‌های خودروساز نشان می‌دهد طی مدت سپری‌شده از سال جاری درمجموع ۲۶۸هزار دستگاه خودرو تولید شده که این میزان ۱۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. طی این مدت نیز بیش از ۲۰۴هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده که ۳۳ درصد بیش از سال گذشته بوده است.»
آن ‌طور که از صحبت‌های اخیر سرپرست این وزارتخانه و معاونانش برمی‌آید، وزارت صمت قصد دارد تا پایان سال به تولید بیش از ۱.۲میلیون دستگاه خودرو دست پیدا کند.
 درخواست تعدیل در نحوه اجرای استانداردهای جدید
به گفته یک منبع آگاه، وزارت صمت برای رسیدن به این میزان تولید تمام توان خودروسازان را به کار گرفته و به‌صورت مرتب جلسات کمیته خودرو با حضور قطعه‌سازان برگزار می‌شود.
وی که خواست نامی از او برده نشود، افزود: «وزارت صمت به‌صورت سفت‌ و سخت پیگیر میزان تولید و تحویل خودرو از سوی خودروسازان است و تمام توان خود را برای رساندن و تامین قطعه، ارز و مواد اولیه به قطعه‌سازان و خودروسازان به کار بسته است.»
این منبع آگاه به «دنیای خودرو» می‌گوید: «وزارت صمت قصد دارد تا با فراهم‌آوردن برخی امکانات ازجمله تامین ارز، مواد اولیه و… تیراژ خودروسازان را حفظ کند و تا پایان سال تمام خودروهای معوق را تحویل دهد. ضمن این‌که این وزارتخانه به دنبال تسریع تحویل و به‌روز کردن تحویل خودروها است.»
وی تاکید می‌کند: «اهمیت میزان تولید و روند افزایشی تولید و البته تولید محصولات جدید برای وزارت صمت به قدری است که این وزارتخانه تا حدودی با استانداردهای جدید که ممکن است میزان تولید را در این شرایط کاهش دهد، مخالف بوده و خواستار تعدیل در نحوه اجرای آن شده است.»
سهیل معمارباشی، مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت نیز از اجرای این استانداردها انتقاد کرده و آن را دلیلی بر زیان خودروسازان خوانده است.
وی‌ می‌گوید: «امروز خودروسازان به دلیل اصرار بر اجرای استانداردهایی که به هیچ وجه تناسبی با شرایط حال حاضر کشور ندارد، سردرگم هستند و محصولات تولیدی شرکت‌ها به دلیل مشکلات شماره‌گذاری که برایشان ایجاد شده، ماه‌هاست در پارکینگ‌ها معطل مانده و خودروساز نه‌تنها هزینه خواب سرمایه، هزینه پارکینگ و جریمه به مشتریان را می‌پردازد، بلکه در تعیین تکلیف خود عاجز مانده است.»
افزایش ۴۵ درصدی؛ هدف امسال تولید
افزایش استانداردها، مشکل تامین ارز، کمبود مواد اولیه و قطعات مواردی است که میزان تیراژ تولید و هدف‌گذاری یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاهی وزارت صمت برای سال جاری را تهدید می‌کند. از این رو، به نظر می‌رسد وزارت صمت در پی حل این مشکلات است و می‌خواهد حداقل در بخش داخلی مشکلی برای تولید قطعه و خودرو وجود نداشته باشد. 
این در شرایطی است که با وجود همه اقدامات انجام‌شده، از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد بسیار زیادی از خودروها به‌صورت ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ها انبار شده‌اند.
در همین زمینه معمارباشی با تاکید بر هدف تولید بیش از ۱.۲میلیون دستگاه خودرو در سال جاری می‌گوید: «برای سال جاری افزایش ۴۵ درصدی تولید خودرو در مقایسه با عملکرد سال قبل هدف‌گذاری شده است و هم خودروسازان و هم زنجیره تامین آمادگی کامل برای تحقق این هدف دارند.» 
وی با اشاره به الزامات دستیابی به افزایش ۴۵ درصدی تولید خودرو در سال جاری نیز تاکید می‌کند: «الزامات اساسی تحقق جهش تولید خودروسازان، تأمین نقدینگی مورد نیاز، تامین ارز و رفع چالش‌های انتقال ارز به حساب طرف‌های خارجی تامین مواد اولیه و مهم‌ترین آن‌ها اصلاح قیمت محصولات متناسب با هزینه تولید و بهای تمام‌شده محصولات بوده است.»
احتمال موضع‌گیری رئیس‌ جمهور
معاون وزارت صمت با حمایت از خودروسازان و قطعه‌سازان تاکید می‌کند: «شرکت‌های خودروساز در حالی افزایش تولید را محقق کرده‌اند که به لحاظ تامین نقدینگی، تامین ارز مورد نیاز، تامین مواد اولیه و فروش محصولات بدون زیان در تنگنا هستند. بنابراین، تحقق برنامه جهش تولید مطابق هدف‌گذاری قبلی نیازمند همراهی جهادی همه نهادها و دستگاه‌ها با تولیدکنندگان است.»

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=9495

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰