به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، مـوضوع «سـاماندهی بـازار خودرو» در مجلس پیشـیـن کلید خورد و با پیگـیریهای کمیسیون اصل ۹۰ و همکاریهای اعضای کمیسیون صنایع وقت به طرح جامعی بدل شد. اما متاسفانه بهرغم تمامشدن دوره مجلس دهم طرح به نتیجه نرسید. با شروع مجلس یازدهم، این طرح با عنوان جدید «تحول صنعت و بازار خودرو» مورد بازبینی قرار گرفت و با رفع برخی ابهامات مطرحشده از سوی شورای نگهبان در صحن علنی مجلس، دوباره به رأی گذاشته شد و با موافقت اکثریت نمایندگان، بار دیگر برای شورای نگهبان ارسال شد که با دو ایراد از دو بخش «ایجاد نمایندگی بدون داشتن مجوز از سوی شرکت مادر» و «واردات بدون انتقال ارز»، به مجلس عودت داده شد. این در حالی است که برخی کارشناسان، رفت و برگشت طرح از مجلس به شورای نگهبان را موجب تشدید بلاتکلیفی بازار میدانند و معتقدند این روش در دولت گذشته نیز آزموده شده است و نتیجهای جز جهش قیمت خودروهای داخلی و فشردهشدن فنر تقاضای محصولات خارجی در بازار ندارد. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در همین راستا به خبرنگار روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «متاسفانه کارشناسان وزارت صمت اطلاعات نادرستی را به مدیران بالادستی مخابره میکنند و بازار خودرو کشور دیگر با گفتاردرمانی و کشمکش مجلس و شورای نگهبان بر سر طرح ساماندهی التیام نمییابد.» وی افزود: «بهرغم تغییر دولت، هنوز هم ارادهای برای رفع خودتحریمیها و تغییر رویههای دستوری در اقتصاد وجود ندارد و گمان نمیکنم در سال جاری تصمیمی برای ممنوعیت واردات خودرو اتخاذ شود.»
آیا اعمال تغییرات خواستهشده از سوی شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو، آزادسازی واردات خودرو را محتمل میکند؟
به نظر نمیرسد با رویهای که وجود دارد فعلا واردات خودرو آزاد شود. با توجه به تغییراتی که در نرخ خودروهای داخلی رخ داده، چگونه اجازه داده میشود واردکننده، خودرویی با نرخ ۱۲هزار دلار وارد کند. به عقیده من واردات خودرو به این زودیها آزاد نمیشود؛ حتی اگر طرح هم به تصویب برسد، به مرحله اجرا نخواهد رسید.
دلیل مخالفت شورای نگهبان با ماده چهار طرح ساماندهی و بازگرداندن طرح به مجلس چیست؟
متاسفانه واردات خودرو صرفا بهعنوان خوراک خبری و گفتاردرمانی مطرح میشود تا آرامش نسبی در بازار برقرار شود و به نظر نمیرسد این موضوع از حرف به عمل درآید. بهنظر میرسد این دولت نیز میخواهد برای مدتی با آزمونوخطا در حوزه ساماندهی بازار خودرو جلو برود. جای تامل دارد که بدون بررسی کارشناسانه و منطق اقتصادی، طرحها و پیشنهادهایی ارائه میشوند و در ادامه با محققنشدن انتظارات، دوباره راهکارهای غیرکارشناسی دیگری طراحی و جایگزین میشود.
یعنی معتقدید بهرغم تجربیات دولت گذشته درخصوص ممنوعیت واردات و تبعاتی که شاهد آن هستیم، باز هم دولتمردان درباره بازار خودرو با آزمونوخطا جلو میروند؟
متاسفانه؛ بله. این در حالی است که تئوریهای اقتصادی با نظرات سلیقهای مدیران و کارشناسان وزارت صمت متفاوت است و بازار خودرو نباید محلی برای سعی و خطا باشد. باز هم تاکید میکنم حتی اگر طرح ساماندهی از صحن علنی مجلس رأی بگیرد و شورای نگهبان هم تایید کند و واردات قانونی شود، باز هم حتی یک خودرو وارد کشور نخواهد شد.
به نظر شما این طرح پس از تصویب در مجلس و تایید در شورای نگهبان، چگونه باید اجرایی شود؟
وزارت صمت و بانک مرکزی باید این طرح ساماندهی را عملیاتی کنند، اما با توجه به شواهد و رویههایی که از سوی این دو نهاد دیده میشود، این طرح اجرایی نخواهد شد. یعنی حتی اگر شخصی ارز مورد نیاز واردات خودرو را در اختیار داشته و این ارز، سرمایه شخصی وی در خارج کشور باشد و بخواهد خودرو وارد کند، بازهم این وزارتخانه و بانک مرکزی اجازه واردات نمیدهند.
دلیل مخالفت وزارت صمت و بانک مرکزی با واردات خودرو چیست؟
به عقیده من اگر واردات خودرو آزاد شود، بهطور قطع نرخ خودروهای خارجی ریزش خواهد کرد و چون این واردات با ارز منشأ خارجی انجام میشود و راهی برای ورود سرمایه به کشور است، به همین دلیل بر نرخ ارز هم تاثیر کاهشی خواهد داشت که این موضوع به کسری بودجه دولت بهواسطه کاهش ارزش درآمدهای محدود ارزی دامن خواهد زد. از سوی دیگر، افت نرخ در بازار خودروهای وارداتی بیش از ۴۰ درصد خواهد بود و با جو روانی که به وجود میآید، خودروهای داخلی هم ناچار باید کاهش نرخ را تجربه کنند که مطلوب خودروسازان داخلی نیست.
آیا خودروسازان مانعی بر سراه آزادسازی واردات هستند؟
خودروساز با توجه به اینکه عنوان میکند تولید با زیان همراه بوده، بهدنبال آن است که با نرخ تمامشده و سود متعارف محصولاتش را به فروش برساند. پس قیمتگذاری دستوری و سرکوب نرخ تولید هم بهطور قطع اقتصادی نیست.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:
واردات خودرو با تایید شورای نگهبان هـم اجـرایی نـخـواهـد شـد
به نظر نمیرسد با رویهای که وجود دارد فعلا واردات خودرو آزاد شود. با توجه به تغییراتی که در نرخ خودروهای داخلی رخ داده، چگونه اجازه داده میشود واردکننده، خودرویی با نرخ ۱۲هزار دلار وارد کند. به عقیده من واردات خودرو به این زودیها آزاد نمیشود؛ حتی اگر طرح هم به تصویب برسد، به مرحله اجرا نخواهد رسید.
لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=16690