به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، طی سالهای گذشته به تدریج آزادراههای کشور به طرح دریافت عوارض به صورت الکترونیکی پیوستند و باجههای عوارضی به تدریج جای خود را به دوربینهای ثبت عوارض دادند.
پس از گذشت چند ماه از این پروژه، یکی از دغدغههای سرمایه گذاران و مجریان این طرح عدم مشارکت مناسب مردم در پرداخت عوارض آزادراهی به صورت الکترونیکی بود که این مسئله طی یکی دو سال گذشته همچنان پابرجا بوده و به گفته مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مسیرهای مختلف مردم عوارض الکترونیکی آزادراهیشان را بین ۵۰ تا حدود ۸۰ درصد پرداخت نکردند.
طی هفتههای گذشته اتفاقات جالب توجهی در این زمینه رخ داد و آن این بود که گمانه زنیهای مبنی بر بازگشت مجددا باجههای عوارضی به آزاد راههای الکترونیکی مطرح شد و از سوی دیگر به نظر میرسد اختلافاتی بین مجری طرح الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی و برخی زیر مجموعههای وزارت راه وجود دارد.
البته طی هفته گذشته دریافت عوارض در منطقه یک آزادراه تهران – شمال و در مسیر بازگشت به تهران باجههای عوارضی فعال شدند و با وجود این که از ابتدا قرار بود محاسبه و دریافت عوارض دراین مسیر به صورت الکترونیکی باشد، تصاویری از صفهای ماشین پشت باجههای عوارضی این آزادراه منتشر شد و این مسئله احتمال بازگشت به عقب در آزاد راههای کشور را تقویت کرد.
اما محمد اسلامی – وزیر راه و شهرسازی – مخالفت خود را در این باره به صراحت اعلام کرده و محمود غفاری – معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع خود – را مامور تعیین تکلیف هر چه سریعتر این موضوع کرده است.
طی مکاتباتی که در این خصوص با وزیر راه و شهرسازی شده، اسلامی در ابتدای تیر ماه در پاسخ به این مکاتبات به معاون خود اعلام کرد که “از طرف من اختیار کامل دارید تا سریعتر این وضع را خاتمه بدهید و اجازه تعلل و گذشت زمان از یک سو و بازگشت به حالت دستی را هم به هیچ یک از طرفین ندهید”.
مخالفت وزیر با بازگشت باجههای عوارضی به آزادراههای الکترونیکی
در حالی که برخی گمانه زنیها از احتمال بازگشت باجههای عوارضی به آزادراههای الکترونیکی خبر داده بودند وزیر راه و شهرسازی مخالفت صریح خود را با دستی شدن عوارض این آزادراهها و تعیین تکلیف هر چه سریعتر برخی اختلافات به وجود آمده، اعلام کرد.
لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=9275